Обгрунтування сучасного пiдходу щодо автоматизації процесів прийняття рішень по управлінню авіацією апарату
Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Обгрунтування сучасного пiдходу щодо автоматизації процесів прийняття рішень по управлінню авіацією апарату
Обоснование современного подхода по автоматизации процессов принятия решений по управлению авиацией The justification of modern approaches to processes automation of decision making for aircraft control |
|
Creator |
Н.О. Королюк
О.В. Першин Т.О. Грідньова С.О. Шевченко М.С. Агапов Н.А. Королюк А.В. Першин Т.А. Гриднева С.О. Шевченко М.С.Агапов N. Korolyuk O. Pershin T. Gridnyova S. Shevchenko M. Agapov |
|
Subject |
Літальні апарати: аеродинаміка, силові установки, обладнання, озброєння та застосування
УДК 519.81 логіко-аналітичні задачі, формалізація, теорія нечітких множин, підмножина, лінгвістична модель логико-аналитические задачи, формализация, теория нечётких множеств, подмножество, лингвистическая модель logical-analytic problems, formalization, fuzzy set theory, subset, linguistic model |
|
Description |
У статті пропонується сучасний підхід щодо автоматизації процесів прийняття рішень по управлінню винищувальною авіацією за допомогою використання новітніх інформаційних технологій та обґрунтована доцільність використання нечіткої логіки як засобу моделювання невизначеності природної мови при неоднорідній і нечіткій вхідній інформації. Запропонований підхід щодо формування правил визначення методу наведення, області можливих атак по повітряних цілях, що представляють собою логіко-аналітичні процедури по прийняттю рішень. Отримані результати дозволяють підвищити ефективність управління винищувальною авіацією.
В статье предлагается современный подход по автоматизации процессов принятия решений по управлению истребительной авиацией с помощью новейших информационных технологий и обоснована целесообразность использования нечеткой логики как средства моделирования неопределенности естественного языка при неоднородной и нечеткой входной информации. Предложенный подход по формированию правил определения метода наведения, области возможных атак воздушных целей, представляет логико-аналитическую процедуру по принятию решений. Полученные результаты позволяют повысить эффективность управления истребительной авиацией. The article proposes a description of modern approaches to the automation of decision-making processes concerning the control of fighter aircraft using the approaches of fuzzy sets. The control of fighters is characterized by the influence of a large number of factors and the general tendency to complicate the situation, in which decisions are made. The Generalized rules` development for determining the method of guidance and the field of possible attacks on air targets is a complex logical and analytical task. Dynamic changes in the environment, hard time limitations, significant measurements, uncertainties and inconsistencies in the information being processed require substantiated and timely decision-making on aviation control. For the effective management of aviation, modification is proposed on fundamentally new bases, namely: automation of the process of determining the parameters of the projected impact of a fighter on air targets, taking into account the logic of the decision-making procedure.The final result of solving the problem of assumption the influences on the goal is evaluated qualitatively – by the capability of fighter's departure to a given tactical advantageous position, which is a drawback in making decisions. The general problem of developing and deciding on the fighter aviation control in extreme situations indicates the necessity to develop a new formal tool. It should guarantee the presentation of various information for the task of managing fighter aviation, harmonization within the framework of a single formalism. And the mechanism of access to models should provide automated search and decision making. The achieved results allow to increase the efficiency of fighter aviation control. |
|
Publisher |
Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub |
|
Date |
2019
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19254
|
|
Source |
Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. — 2019. — № 1(59). 32-39
Сборник научных трудов Харьковского национального университета Воздушных Сил. — 2019. — № 1(59). 32-39 Scientific Works of Kharkiv National Air Force University. — 2019. — № 1(59). 32-39 2073-7378 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19254/zhups_2019_1_6.pdf
|
|