Запис Детальніше

Використання відеолекції у педагогічній діяльності для підвищення ефективності сприйняття навчального матеріалу студентами

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26993/
 
Title Використання відеолекції у педагогічній діяльності для підвищення ефективності сприйняття навчального матеріалу студентами
Использование видеолекции в педагогической деятельности для повышения эффективности восприятия учебного материала студентами
The use of video lectures in teaching process to improve efficiency perception of leargings material
 
Creator Настас, Дар'я Леонідівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено питання використання відео та відеолек-цій у навчальній діяльності; наведено результати анкетування молоді, щодо їх потреб у різних формах подання навчального матеріалу, а також вказано під час яких саме видів навчальної діяльності наші респонденти найбільше очікують залучення відеоматеріалів; здійснено аналіз особли-востей сприйняття відеолекцій та наведено рекомендації для підвищення ефективності сприйняття навчального матеріалу тими, кого навчають; висвітлено методичні рекомендації по створенню відеолекцій такими за-собами ІКТ: MS PowerPoint 2010 і вище; ПЗ SMART Notebook (як запис робочого столу з аудіокоментарем); запис відеолекції з веб-камери.
В статье освещены вопросы использования видео и видеолекций в учебном про-цессе; поданы результаты анкетирования молодежи по их потребностям в различных формах представления учебного материала, а также указано, при каких именно видах учебной деятельности наши респонденты больше всего ожидают привлечения видеоматериалов; осуществлен анализ особенностей восприятия видеолекций студентами и сформулированы основанные на анализе опыта использования видео лекций рекомендации о повышении эффек-тивности восприятия учебного материала субъектами обучения; изложены методические рекомен-дации по созданию видеолекций следующими программными средствами (в т.ч.: MS PowerPoint 2010 и следующими версиями); SMART Notebook – как запись рабочего стола с аудио комментари-ями. запись видео лекции с веб-камеры.
The article reveals the issues of the importance of creating and using video lectures in educational activities in order to increase the effectiveness of perceiving information by those who are taught. Through the global network Internet, young people have constant access to a variety of educational content, so a modern instructor should teach not only the basics of his subject, but also be competitive in the digitization of content and constantly use a variety of computer technologies during his teaching. In our study, the results of the questionnaires of young people, their needs in different forms of presentation of educational material are presented and a great interest in video lectures has been demonstrated, as well as during which kinds of educational activities our respondents are most likely to attract video materials. An analysis of recent research and publications has shown that in many countries of the world, the use of video and video lectures in educational activities is relevant and requires a more thorough immersion in the methodology for creating the above educational re-sources. To make the learning process as effective as possible in terms of perceptions of information provided by those in this article, we have explored the use of video and video lectures and provided specific recommendations for the creation of video lectures with such ICT tools: MS PowerPoint 2010 and above; SMART Notebook software (as a desktop record with audio commentary); record video from webcam .
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018-11
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26993/1/D_Nasts_KSHS_7%28151%29_Ndlio.pdf
Настас, Дар'я Леонідівна (2018) Використання відеолекції у педагогічній діяльності для підвищення ефективності сприйняття навчального матеріалу студентами Комп’ютер у школі та сім’ї, 151 (7). с. 3-9. ISSN 2307-9851