ОЦІНЮВАННЯ ВИДИМОСТІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ЩИТІВ ДОРОЖНЬОЇ СИТУАЦІЇ
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ОЦІНЮВАННЯ ВИДИМОСТІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ЩИТІВ ДОРОЖНЬОЇ СИТУАЦІЇ
Visibility estimation of information objects of the road situation Oценка видимости информационных щитов дорожной ситуации |
|
Creator |
Горохов, Г.Т.; Державний науково-дослідний інститут авіації
Чаруха, Ю.Е.; Дослідна компанія «BigBoard» |
|
Subject |
видимість; зорове сприйняття; системи відображення інформації
information mapping systems; visibility; visual perception видимость; зрительное восприятие; системы изображения информации |
|
Description |
Запропоновано методичний підхід до оцінювання видимості дорожніх інформаційних щитів із застосуванням коефіцієнта інформаційної видимості.
We offer the methodical approach for estimation of visibility of road information objects based on applying the information visibility factor, which special feature is the ability to separate from general information flow only that part which is perceived by human under the specific conditions. Mathematical models of estimation of visibility are based on the theoretical points of works in engineering psychology. There is substantiated transition from informational indicators of pictures to time indicators of visual perception of separate elements of pictures, as well as applying exponential dependence for calculation of the information visibility criteria. Estimation of visibility perception based on the information visibility factor makes it possible to get the indicators, for various observer categories, of the volume of information, expedient for placing on road boards and signs, taking into consideration the location of the road objects. Предложен методический подход к оценке видимости дорожных информационных щитов на основе применения коэффициента информационной видимости. Особенность подхода заключается в возможности из общего объема информации выделять только ту часть, которую человек воспринимает в конкретных условиях. Математические модели оценки видимости построены на основе теоретических положений работ из инженерной психологии. Обоснован переход от информационных показателей изображений к часовым значениям зрительного восприятия отдельных элементов изображений, а также применение экспоненциальной зависимости для вычисления критерия информационной видимости. Оценка зрительного восприятия на основе коэффициента информационной видимости позволяет получать для разных категорий наблюдателей объем информации, который целесообразно размещать на дорожных щитах и указателях с учетом места их расположения. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2012-08-13
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1829
|
|
Source |
Proceedings of National Aviation University; Том 42, № 1 (2010); 164
Вісник Національного авіаційного університету; Том 42, № 1 (2010); 164 Вісник Національного Авіаційного Університету; Том 42, № 1 (2010); 164 |
|
Language |
ru
|
|