Психолого-педагогічна характеристика особистості учня як передумова реалізації індивідуального підходу у вітчизняній школі 1940— 1980-х років: джерелознавчий аспект
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715528/
http://ipa.udpu.edu.ua/article/view/82845/78337 |
|
Title |
Психолого-педагогічна характеристика особистості учня як передумова реалізації індивідуального підходу у вітчизняній школі 1940— 1980-х років: джерелознавчий аспект
Psychological-pedagogical characteristics of the student's personality as a prerequisite for the implementation of an individual approach in the native school of the 1940s-1980s: the source-study aspect |
|
Creator |
Міхно, Олександр Петрович
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті висвітлено процес джерелознавчої евристики з проблеми психолого-педагогічної характеристики учня як підґрунтя індивідуального підходу у 1940-1980-х рр. Виявлені джерела систематизовано у три групи, що представляють послідовність наукового розроблення досліджуваної проблеми: вивчення учня, складання на основі здобутих даних психолого-педагогічної характеристики школяра, побудова індивідуального підходу до учня на базі цієї характеристики. Виділено підгрупи джерел, що репрезентують етапи втілення проблеми у педагогічну дійсність: поставлення та теоретичне розроблення у дисертаціях, поглиблене студіювання у науково-дослідницьких роботах (монографіях та наукових статтях), рекомендації щодо практичної реалізації у методичних працях, узагальнення та поширення накопиченого досвіду у педагогічній періодиці. Репрезентативність сформованої джерельної бази обґрунтовано на основі джерелознавчого аналізу і синтезу з урахуванням соціокультурного контексту.
The article presents the process of source heuristics a problem of psychological and pedagogical characteristics of the pupil as a basis for an individual approach in 1940-1980's. Identified sources systematized into three groups, representing the sequence of development of the investigated problem: the study of pupil, compilation of findings in the psychological and educational characteristics, the construction of individual approach to a student on the basis of this data. Highlight subgroups sources that represent stages implementation problems in educational reality: formulation and theoretical development in the thesis, in-depth study of the scientific-research works (monographs and scientific articles), recommendations for practical implementation in methodological writings, synthesis and dissemination of lessons learned in educational periodicals. Representativeness of the generated source base is justified as a result of source analysis and synthesis, taking into account the socio-cultural context. |
|
Publisher |
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715528/1/82845-174253-1-SM.pdf
- Міхно, Олександр Петрович (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>) (2015) Psychological-pedagogical characteristics of the student's personality as a prerequisite for the implementation of an individual approach in the native school of the 1940s-1980s: the source-study aspect Історико-педагогічний альманах, 1. pp. 56-64. ISSN 2307-4833 |
|