Запис Детальніше

Роль сучасного підручника фізики в системі компетентнісної освіти учнів гімназії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715559/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Роль сучасного підручника фізики в системі компетентнісної освіти учнів гімназії
Роль современного учебника физики в системе компетентносного обучения учащихся
The role of modern textbook n the system of competence-based education of human sciences
 
Creator Непорожня, Лідія Вікторівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description В статті розглядаються основні аспекти формування структури та змісту підручника фізики в контексті компетентнісного навчання учнів гімназії: теоретичного, об’єктно-сутнісного, процесуально-діяльнісного, особистісно-адаптаційного. Відповідність структури та змісту підручника теоретичним положенням та принципам компетентнісно орієнтованого навчання закладає підґрунтя формуванню знаннєвого, діяльнісного та ціннісного компонентів предметної компетентності. Кожна навчальна тема компетентнісно орієнтованого підручника має містити наступні блоки: орієнтаційно-мотиваційний, самостійної роботи з інформаційними джерелами, завдання для здійснення практичної діяльності, завдання для здійснення контролю та самоконтролю, які відповідають сучасним запитам освіти.
В статье рассматриваются основные аспекты формирования структуры и содержания учебника физики в контексте компетентносного обучения учащихся гимназии: теоретического, объектно-сущностного, процессуально-деятельностного и личностно-адаптационного. Соответствие структуры и содержания учебника теоретическим положениям и принципам компетентно ориентированного обучения будет способствовать формированию знаний, деятельностного и ценностных компонентов предметной компетентности. Разработка компетентно ориентированного учебника по физике для гимназии должно происходить в соответствии с исходными теоретическими положениями и принципами. Каждая учебная тема учебника должна содержать следующие блоки: ориентационно-мотивационный; самостоятельной работы с информационными источниками; задачи для осуществления практической деятельности; задачи для осуществления контроля и самоконтроля.
The article deals with the main aspects of the formation of the structure and content of the textbook of physics in the context of the competence of the students at gymnasium: theoretical, objective-essential, procedural-activity and person-adaptive. The correspondence of the structure and contents of the textbook to the theoretical positions and the principles of competence-oriented education provides the basis for the formation of knowledge, activity and value components of subject competence. The development of a competence-oriented textbook for physics at gymnasium should take place in accordance with the given theoretical principles. Each textbook should contain the following blocks: orientation-motivational; individual work with information sources; paractical tasks; monitoring and self-control task.
The initial theoretical positions of the process of development of a competence-oriented textbook on physics at gymnasium are: subject сompetence in physics is formed as a result of cognitive activity on objects of reality, which study physics, in particular, physical phenomena substances, field. In the field of components of the key competencies, formed by means of teaching physics, in addition to physical knowledge (basic principles, ideas, laws, concepts), there are general cultural knowledge, value orientations, fundamental problems of mankind and problems of every day life that people solve by means of physical science, in particular, energy, ecological, healthcare; the sphere of the key competencies from the stand point to the formation of their means of teaching physics include the use of physical knowledge for the scientific explanation of physical phenomena and their use in nature, science and technology; methods of activities related to physical science, which are manifested in skills and abilities to conduct scientific research (to determine the problem, to draw up a research plan, to conduct research in accordance with the plan, to analyze the obtained result); exchange ideas and scientific and technical information and interpret them; reproduce and create informational messages; express their attitude to scientific information in the field of physical science.
Competence-oriented textbooks a means of formation of personality formation, motivated by successful education, research attitude to life, which is able to learn, using various in formation sources and critically evaluate thein formation obtained; responsibly treaty ourself and others.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715559/1/414ac6512f927d15b5ad69fbb730af77.pdf
- Непорожня, Лідія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-6984-7918 <http://orcid.org/0000-0002-6984-7918>) (2018) The role of modern textbook n the system of competence-based education of human sciences Проблеми сучасного підручника (21). pp. 304-312. ISSN 2411-1309