Запис Детальніше

Розвиток природничо-наукової компетентності засобами підручника з фізики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715560/
http://ipvid.org.ua/products/2016_2/article.php
 
Title Розвиток природничо-наукової компетентності засобами підручника з фізики
Развитие естественнонаучной компетентности посредством учебника по физике
Development of natural-science competence by means of the school textbook of physics
 
Creator Непорожня, Лідія Вікторівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті досліджено сучасні наукові підходи щодо ролі та структури природничо-наукової компетентності учнів як цілісної системи ціннісно-смислових орієнтацій, знань, здібностей, умінь та ставлень, зумовлених досвідом діяльності особистості в галузі природознавства, які мобілізуються у специфічних контекстах її життєвої діяльності; проаналізовано методичні засади добору структури та змісту підручника з фізики, як засобу розвитку наукового стилю мислення учнів, оволодіння ними системою методів емпіричного і теоретичного пізнання явищ і законів природи; запропоновано способи розвитку здатності учнів висловлювати свої думки та обмінюватися науковою інформацією; розглянуто процес формування ставлень, необхідних для вирішення значущих ситуацій, які пов’язані з галуззю природознавства, зокрема фізичною наукою; доведено, що підручник з фізики є необхідним засобом формування ключової природничо-наукової компетентності.
В статье проанализированы современные подходы к решению вопросов методического обеспечения формирования и развития естественнонаучной компетентности посредством учебника по физике. Естественнонаучная компетентность является целостной системой ценностно-смысловых ориентаций, знаний, способностей, умений и ценностных отношений, обусловленных деятельностью личности в области естествознания, мобилизующаяся в специфических контекстах этой деятельности.Ключевая роль в формировании естественнонаучной компетентности принадлежит учебнику по физике, который должен обеспечить понимание учащимися основ физической науки, усвоение ими основных физических понятий и законов, формирование естественнонаучной картины мира, научного мировоззрения и стиля мышления, развивать способности использовать полученные знания для объяснения природных явлений и процессов, развивать опыт экспериментальной деятельности, формировать отношение к физическому знанию и оцениванию его роли в жизни человека и общества в целом.
In article is approaches a modern scientific, physical and methodical science to solution of the questions of methodical ensuring process of formation and development of natural-science competence of seniors by means of the pupil in physics are analyzed.
Innovative modernization of education, which is determined by it’s methodological reorientation to the person, provides reforming of all educational components. On the basis of modern tendencies one of the priority tasks of Natural Science Education is formation of the personality’s structured complex of characteristics, which will provide the personality with ability to act effectively in different spheres of life. Forming of the personality’s natural-scientific worldview, the development of his scientific mindset, scientific way of attitude are core attributes of natural science competence.
The evolvement of natural science competence of senior pupils wit the help of a physics schoolbook is an important result of educational activity of students, their integrated system of acquired physical knowledge, skills and values, and relations that are mobilized in specific contexts of its life activity. Developing the ability of students to acquire knowledge through self-study educational material, the physics schoolbook promotes not only the development of natural-scientific competence of the students, directs them to understand the World, but also promotes the opportunities for self-determination, self-development, self-education, self-realization. The creation of an efficient organizational and methodological support of the process of formation and development of scientific competence with the help of the schoolbook would improve the quality of physical education students.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715560/1/7b185f4299aca2b6a5d1a1460838f4eb.pdf
- Непорожня, Лідія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-6984-7918 <http://orcid.org/0000-0002-6984-7918>) (2016) Development of natural-science competence by means of the school textbook of physics Проблеми сучасного підручника (17). pp. 279-287. ISSN 2411-1309