Запис Детальніше

Забезпечення якості формування фахових компетентенцій економістів у сучасному українському університеті в умовах євроінтеграції

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27013/
DOI: http://doi.org/10.32750/2018-0207
 
Title Забезпечення якості формування фахових компетентенцій економістів у сучасному українському університеті в умовах євроінтеграції
Providing quality of forming fax competences of economics in the modern ukrainian university in the conditions of euro integration
Обеспечение качества формирования профессиональных компетентенций экономистов в современном украинском университете в условиях евроинтеграции
 
Creator Лойко, Валерія Вікторовна
Лойко, Дар'я Миколаївна
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description Дана стаття є результатом наукового дослідження щодо виявлення напрямів підвищення якості формування фахових компетенцій економістів у сучасному українському університеті в умовах євроінтеграції. За сучасним українським законодавством якість освіти формується зовнішньої системою, яку підтримує МОНУ та НАЗЯВО і внутрішньою системою, яку кожний заклад вищої освіти формує самостійно. Євроінтеграційне спрямування розвитку економіки України потребує більшої автономії університетів для більш швидкого реагування на запити фахівців для ринку праці. Зовнішнє оцінювання якості освіти у вигляді щорічних рейтингів закладів вищої освіти впливає на вибір абітурієнтів та часто їх батьків щодо обрання закладу для навчання. Абітурієнти при обранні закладу вищої освіти для подальшого навчання часто користуються інформацією, отриманою у соціальних мережах. Формуючи внутрішню систему якості освіти закладу вищої освіти потрібно подбати про правдиву інформацію про університет в різних джерелах інформації. Сформована матриця SWOT-аналізу системи формування фахових компетентностей бакалаврів та магістрів з економіки дозволила виявити сильні сторони, недоліки, можливості та загрози сучасної системи якості в українських закладах вищої освіти. Виділено підсистеми зовнішнього та внутрішнього рівнів системи забезпечення якості освіти. Внутрішня система якості освіти складається із наступних підсистем: моніторингу відповідності фахової підготовки викладачів вимогам МОНУ; моніторингу якості викладання навчальних дисциплін; моніторингу набутих компетентностей студентами; моніторингу відповідності фахових компетентентностей, які закладено до освітньо-професійних та освітньо-наукових програм, реаліям ринку праці; стратегічного планування розвитку системи якості освіти університету. Для підсистем внутрішнього рівня системи забезпечення якості освіти підібрано відповідні сучасні інструменти, які дають можливість здійснювати якісний вимір. Перспективними напрямами підвищення рівня якості освіти в українських університетах є практико орієнтоване навчання студентів, зв'язок із роботодавцями та узгодження змісту освітньо-професійних програм із фахівцями-практиками, здійснення наукових досліджень студентами під час навчання в університеті.
This article is the result of a scientific study on identifying areas for improving the quality of the formation of professional competencies of economists in the modern Ukrainian university in the conditions of European integration. According to modern Ukrainian legislation, the quality of education is formed by an external system, which is supported by the MONU and NATION and by the internal system, which each institution of higher education forms independently. The European integration trend of Ukraine's economy requires greater autonomy of universities to respond more quickly to the demands of specialists for the labor market. The external evaluation of the quality of education in the form of annual ratings of institutions of higher education affects the choice of applicants and, often, their parents in choosing an institution for study. Applicants for choosing a higher education institution for further study often use information received in social networks. When forming the internal system of quality of education of a higher education institution it is necessary to take care of the true information about the university in various sources of information. The matrix of the SWOT analysis of the system of formation of professional competencies of bachelors and masters in economics has revealed the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the modern quality system in Ukrainian higher education institutions. The subsystems of the external and internal levels of the quality assurance system are distinguished. The internal quality system of education consists of the following subsystems: monitoring compliance of teachers' professional training with the requirements of the MESU; monitoring the quality of teaching disciplines; monitoring of acquired competencies by students; monitoring of conformity of professional competencies, which are laid down to educational-professional and educational-scientific programs, to the realities of the labor market; strategic planning of the development of the University's quality education system. For subsystems of the internal level of the quality assurance system, appropriate modern tools have been selected that make it possible to carry out a qualitative dimension. Promising directions for improving the quality of education at Ukrainian universities are the practice-oriented student learning, communication with employers, and the coordination of the content of educational and professional programs with practitioners, and the implementation of scientific research by students during their studies at the university.
Данная статья является результатом научного исследования по выявлению направлений повышения качества формирования профессиональных компетенций экономистов в современном украинском университете в условиях евроинтеграции. По современному украинскому законодательству качество образования формируется внешней системой, которую поддерживает МОНУ и НАЗЯВО и внутренней системой, которую каждый учреждение высшего образования формирует самостоятельно. Евроинтеграционное направление развития экономики Украины требует большей автономии университетов для более быстрого реагирования на запросы специалистов для рынка труда. Внешнее оценивание качества образования в виде ежегодных рейтингов высших учебных заведений влияет на выбор абитуриентов и часто их родителей при избрании заведения для обучения. Абитуриенты при выборе учреждения высшего образования для дальнейшего обучения часто пользуются информацией, полученной в социальных сетях. Формируя внутреннюю систему качества образования учреждения высшего образования, нужно позаботиться о правдивой информации об университете в различных источниках информации. Сформированная матрица SWOT-анализа системы формирования профессиональных компетенций бакалавров и магистров по экономике позволила выявить сильные стороны, недостатки, возможности и угрозы современной системы качества в украинском учреждениях высшего образования. Выделено подсистемы внешнего и внутреннего уровней системы обеспечения качества образования. Внутренняя система качества образования состоит из следующих подсистем: мониторинга соответствия профессиональной подготовки преподавателей требованиям МОНУ; мониторинга качества преподавания учебных дисциплин; мониторинга приобретенных компетенций студентов; мониторинга соответствия профессиональных компетентентностей, которые заложены в образовательно-профессиональных и образовательно-научных программах, реалиям рынка труда; стратегического планирования развития системы качества образования университета. Для подсистем внутреннего уровня системы обеспечения качества образования подобрано соответствующие современные инструменты, которые дают возможность осуществлять качественное измерение. Перспективными направлениями повышения уровня качества образования в украинских университетах есть практико ориентированное обучение студентов, связь с работодателями и согласования содержания образовательно-профессиональных программ со специалистами-практиками, осуществление научных исследований студентами во время обучения в университете.
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27013/1/V_Loiko_D_Loiko_ESJOEAFI_2_2018.pdf
Лойко, Валерія Вікторовна та Лойко, Дар'я Миколаївна (2018) Забезпечення якості формування фахових компетентенцій економістів у сучасному українському університеті в умовах євроінтеграції European scientific journal of Economic and Financial innovation (2). с. 65-70. ISSN 2617-863X; 2617-8648