Aspects of training bachelors in vocational education (Computer technologies)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715577/
https://nuife.org/index.php/pnap/article/view/329 https://doi.org/10.23856/3211 |
|
Title |
Aspects of training bachelors in vocational education (Computer technologies)
Аспекти підготовки бакалаврів спеціальності 015 «Професійна освіта (Комп’ютерні технології)» |
|
Creator |
Tkachuk, V.V.
Sulyma, Tetiana Tarasova, Olena Khotskina, Svitlana |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The present multi-aspect research into training future vocational teachers of the first (bachelor) cycle of higher education and the increased status of forming a creative mobile specialist on the labour market is focused on regulatory content aspects to ensure high-quality vocational training at Ukraine’s universities. The number of licensed, state-ordered and enrolled students specializing in vocational education (Speciality 015) for the last three years is compared. The research reveals the essence of integrated vocational and pedagogical training of students pursuing a bachelor’s degree in Speciality 015 “Vocational Education (Computer Technologies)”. The educational programme of training contains 240 credits. There are described specialized laboratories for training students pursuing a bachelor’s degree in Speciality 015 “Vocational Education (Computer Technologies)” at Kryvyi Rih National University. There are provided programme results of training students pursuing a bachelor’s degree in Speciality 015 “Vocational Education (Computer Technologies)” and relevant competences. To diagnose maturity levels of each competence (low, medium, high) of future teachers of vocational training (IT specialists), cognitive, operation-technological, axiological and motivational criteria are determined. Special attention is paid to a number of topical problems of updating the content of specialists’ training in the field under study. На основі багатоаспектного дослідження проблеми специфіки підготовки майбутніх педагогів професійного навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та зростанням статусу формування творчого професійно мобільного фахівця на ринку праці в умовах розвитку сучасної вищої професійної освіти України авторським колективом акцентовано увагу на нормативних змістових аспектах забезпечення якісної професійної підготовки в умовах університету. Подано співвіднесення ліцензійного обсягу, обсягу державного замовлення та кількості зарахованих вступників на спеціальність 015 «Професійна освіта» у закладах вищої освіти України упродовж останніх трьох років. Розкрито сутність інтегрованої професійно-педагогічної підготовки бакалаврів спеціальності 015 «Професійна освіта (комп’ютерні технології)». Подано Освітню програму загальним обсягом підготовки – 240 кредитів. Описано спеціалізовані лабораторії, в яких здійснюється підготовка бакалаврів спеціальності 015 «Професійна освіта (комп’ютерні технології)» у Криворізькому національному університеті. Наведено програмні результати навчання бакалаврів спеціальності 015 «Професійна освіта (комп’ютерні технології)»,сформовані компетентності. Задля діагностування рівнів сформованості кожної компетентності (низький, середній, високий) у майбутніх педагогів професійного навчання, фахівців у галузі інформаційних технологій визначені критерії (когнітивний, операційно-технологічний, ціннісно-мотиваційний). Акцентовано увагу на низці актуальних завдань, пов’язаних з оновленням змісту професійної підготовки фахівців окресленої галузі. |
|
Publisher |
Wydawnictwo Akademii Polonijnej w Czestochowie „Educator”
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715577/1/329-Article%20Text-618-1-10-20190403.pdf
- Tkachuk, V.V. (orcid.org/0000-0002-5879-5147 <http://orcid.org/0000-0002-5879-5147>), Sulyma, Tetiana (orcid.org/0000-0002-8869-040X <http://orcid.org/0000-0002-8869-040X>), Tarasova, Olena (orcid.org/0000-0002-0756-4947 <http://orcid.org/0000-0002-0756-4947>) and Khotskina, Svitlana (orcid.org/0000-0002-0297-930X <http://orcid.org/0000-0002-0297-930X>) (2019) Aspects of training bachelors in vocational education (Computer technologies) Scientific Journal of Polonia University, 1 (32). pp. 90-98. ISSN 1895-9911 |
|