Запис Детальніше

Геоінформаційна компетентість майбутніх геологів як міжпредметний результат їх професійної підготовки у коледжах

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715594/
http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/160981
 
Title Геоінформаційна компетентість майбутніх геологів як міжпредметний результат їх професійної підготовки у коледжах
Geoinformation competence of future geologists as intermediate result of their professional preparation in collages
Геоинформационная компетентисть будущих геологов как межпредметный результат их профессиональной подготовки в колледже
 
Creator Каленський, А.А.
Мельник, В.В.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description Дано дефініцію поняття «геоінформаційна компетентність геолога» як його підготовленості, здатності і готовності до фахового застосування ГІС і технологій у своїй професійній діяльності як її творчий суб’єкт. Доведено, що вона формується у майбутніх геологів у процесі розв’язання суб’єктами геологічної освіти системи таких педагогічних завдань: формування позитивного ставлення у студентів до обраного фаху; формування і розвиток внутрішньої мотивації до опанування цим фахом і сучасними його технологіями; формування і розвиток системи спеціальних інформаційних знань, навичок і вмінь з багатьох галузей наук; формування і розвиток спеціальних здатностей застосування геоінформаційних технологій; формування професійно важливих якостей і професійного мислення геолога; формування суб’єкта геоінформаційної діяльності в сфері геології.
Introduction. The article presents the analysis of geoinformation systems (hereinafter - GIS) and technologies and presents the potential possibilities of their purposeful use in the professional training of geologists in colleges on the basis of competence, information and
subject-activity approaches. GIS is considered as an important component of informatization of modern vocational education and formation of geoinformational competence of future geologists.
Purpose. The purpose of the article is to ground the geoinformation competence of geologists as an integral part of their professional competence. Methods. Theoretical analysis, synthesis, comparison, generalization and systematization. Results. The definition of "geoinformational competence of a geologist" as its
preparedness (theoretical and practical), ability (intellectual, activity and subject) and readiness
(professional, personal, psychological) for the professional application of GIS and technology in
their professional activities as its creative subject.The structure of this competence is substantiated: value-motivational, professional, technological, individual-psychological and subjective components. We have found that in connection with the fact that the geologist is at the
same time a geological subject (in the sphere of professional activity), as a professional (by position and specialization) as informational (as a professional subject in the field of geology), as a geoinformation activity (as a specialist in the field of geology), it must be independent, responsible, aware of both the likely negative aspects of its activities, capable of being responsible for the decisions and their results, as well as the likely consequences. Conclusion. The article provides the analyses of geoinformation competence of future geologists as intermediate result of their professional preparation in collages. We have proved that it is formed by future geologists in the process of solving the problems of the subjects of the geological education system of such pedagogical tasks: creating a positive attitude to the students chosen specialty - geologist and the geographic information as a subject of geological activity being; the formation and development of internal motivation to master this profession and its modern technology, including GIS directly; the formation and development of information specific knowledge, skills and abilities in many fields of science, which is the basis of ability to work on modern GIS; the formation and development of special abilities use GIS (hereinafter - HIT) as a specific subject - geological - being; formation of professionally important qualities and professional (professional, information and geographic information) Thinking geologist needed for modern GIS; forming the subject of geographic information activities in the field of geology.
Дано дефиницию понятия «геоинформационная компетентность геолога» как его подготовленности, способности и готовности к профессиональному применения ГИС и технологий в своей профессиональной деятельности как ее творческий суб объект.
Доказано, что она формируется в будущих геологов в процессе решения субъектами геологического образования системы таких педагогических задач: формирование положительного отношения студентов к выбранной специальности; формирование и
развитие внутренней мотивации к овладению этой профессией и современными его технологиями; формирование и развитие системы специальных информационных знаний, навыков и умений по многим отраслям наук; формирование профессионально важных качеств и профессионального мышления геолога; формирование субъекта геоинформационной деятельности в сфере геологии.
 
Publisher Національний університет оборони України імені Івана Черняховського
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715594/1/160981-355304-2-PB.pdf
- Каленський, А.А. (orcid.org/0000-0001-9034-5042 <http://orcid.org/0000-0001-9034-5042>) and Мельник, В.В. (2018) Geoinformation competence of future geologists as intermediate result of their professional preparation in collages Військова освіта, 2 (38). pp. 113-128. ISSN 2617-1775