Запис Детальніше

Концептуальні підходи до підготовки майбутніх учителів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715610/
 
Title Концептуальні підходи до підготовки майбутніх учителів
Conceptual approaches to training future teachers
 
Creator Василюк, Алла Володимірівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті представлено огляд основних положень концепцій підготовки вчителів, опрацьованих різними зарубіжними науковцями. Розглянуто типологію концепцій, пов'язану із сучасними моделями вищої освіти (загальноосвітня, загальнопрофесійна і професійно-спеціалізована). Інші типології концепцій орієнтовано на організаційні та змістові зміни педагогічної освіти. Серед них: персоналістична, прагматична (або компетентнісна), прогресивна, багатостороння. Більш загальними є технологічна, гуманістична та функціональна концепції/ орієнтації. Окремо окреслено положення концепцій, в яких пріоритетом становить практика. Ними є концепція рефлексивної практики і концепція навчання через практику.
This paper presents an overview of the main concept provisions of teacher training, researched by many foreign scientists.
The typology of concepts associated with various current models of higher education (including general education, general professional education and vocational specialized education) is considered.
Comprehensive concept is peculiar to university education, general professional education – to pedagogical universities and higher pedagogical schools or institutions, vocational specialized education – to pedagogical colleges.
Other typologies of concepts are oriented on organizational and content changes in teacher education. Among them there are: personalistic, pragmatic (or competency), progressive, multifaceted ones. More general concepts (or orientations) in the preparation of teachers are technological, humanistic and functional.
Separately, the main provisions of concepts, in which practice is priority, are outlined. They are the concept of reflexive practice and the concept of learning through practice.
The paper outlines future directions for scientific research on training of teachers abroad, analysis and evaluation of concepts which are famous in western countries. It also looks for the answer as to which concept could be the most effective and relevant ones (most realistic to be implemented under current domestic conditions).
 
Publisher Херсонська академія неперервної освіти
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715610/1/14_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8E%D0%BA_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE.pdf
- Василюк, Алла Володимірівна (orcid.org/0000-0001-6542-5649 <http://orcid.org/0000-0001-6542-5649>) (2014) Conceptual approaches to training future teachers Педагогічний альманах (23). pp. 98-104.