STEM-освіта як засіб розвитку природничо-наукової компетентності школярів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715694/
|
|
Title |
STEM-освіта як засіб розвитку природничо-наукової компетентності школярів
STEM-education as a means of developing the science-and-science competence of students STEM-образование как средство развития естественнонаучной компетентности школьников |
|
Creator |
Непорожня, Лідія Вікторівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 53 Physics |
|
Description |
В статті проаналізовано структуру природничо-наукової компетентності та методичні особливості її формування засобами STEM-освіти; досліджено сучасні наукові підходи щодо ролі та структури природничо-наукової компетентності учнів, як цілісної системи ціннісно-смислових орієнтацій, знань, здібностей, умінь і ставлень, зумовлених досвідом діяльності особистості в галузі природознавства; проаналізовано роль STEM-освіти у процесі розвитку наукового стилю мислення учнів, оволодіння ними системою методів емпіричного і теоретичного пізнання явищ і законів природи розвитку здатності учнів висловлювати свої думки та обмінюватися науковою інформацією; розглянуто процес формування ставлень необхідних для вирішення значущих ситуацій, пов’язаних з галуззю природознавства і зокрема фізичною наукою; доведено, що STEM-освіта є необхідним засобом формування ключової природничо-наукової компетентності.
In article is approaches a modern scientific, Physical and methodical science to solution of the questions of methodical ensuring process of formation and development of natural-science competence of seniors by means of the pupil in physics are analyzed. Innovative modernization of education, which is determined by its methodological reorientation to the person, provides reforming of all educational components. Based on modern tendencies one of the priority tasks of Natural Science Education is formation of the personality’s structured complex of characteristics, which will provide the personality with ability to act effectively indifferent spheres of life. Forming of the personality’s natural-scientific worldview, the development of his scientific mindset, scientific way of attitude are core at tributes of natural science competence. The evolvement of natural science competence of senior pupils with the help of a physics schoolbook is an important result of educational activity of students, their integrated system of acquired physical knowledge, skills and values, and relations that are mobilized in specific contexts of its life activity. Developing the ability of students to acquire knowledge through self-study educational material, the physics schoolbook promotes not only the development of natural-scientific competence of the students, directs them to understand the World, but also promotes the opportunities for self-determination, self-development, self-education, self-realization. The creation of an efficient organizational and methodological support of the process of formation and development of scientific competence with the help of the schoolbook would improve the quality of physical education students. В статье проанализирована структура естественнонаучной компетентности и методические особенности ее формирования средствами STEM-образования; исследованы современные научные подходы к роли и структуры естественнонаучной компетентности учащихся, как целостной системы ценностно-смысловых ориентаций, знаний, способностей, умений и отношений, обусловленных опытом деятельности личности в области естествознания; проанализирована роль STEM-образования в процессе развития научного стиля мышления учащихся, овладение ими системой методов эмпирического и теоретического познания явлений и законов природы развития способности учащихся выражать свои мысли и обмениваться научной информацией; рассмотрен процесс формирования отношений необходимых для решения значимых ситуаций, связанных с отраслью естествознания и в частности физической наукой; доказано, что STEM-образование является необходимым средством формирования ключевой естественнонаучной компетентности. |
|
Publisher |
Волинські обереги
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715694/1/%D0%9D%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%8F%20%D0%A2%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%AF%2017%20.pdf
- Непорожня, Лідія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-6984-7918 <http://orcid.org/0000-0002-6984-7918>) (2017) STEM-education as a means of developing the science-and-science competence of students Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. "Теорія та методика вивчення природничо-математичних і технічних дисциплін" (21). pp. 78-83. ISSN 978-966-416-187-6 |
|