Запис Детальніше

Методика використання ігрових симуляторів для формування професійних м’яких компетентностей майбутніх інженерів-програмістів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715701/
 
Title Методика використання ігрових симуляторів для формування професійних м’яких компетентностей майбутніх інженерів-програмістів
Using SimSe game simulator as a tool for creating professional soft competencies for future engineers-programmers
 
Creator Концедайло, В.В.
 
Subject 004.4 Software
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Основним чинником невдалого завершення ПРПЗ є відсутність або низький рівень володіння професійними м'якими компетентностями в учасників проектів, у тому числі в інженерів-програмістів. Метою статті є описати методику використання ігрових симуляторів для формування професійних м’яких компетентностей майбутніх інженерів-програмістів. Методи дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння, класифікація, систематизація, узагальнення) – для встановлення сутності та структури професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів. У даній статті уточнено поняття «професійні м’які компетентності майбутніх інженерів-програмістів», «ігровий симулятор», «ігрова симуляція». З’ясовано, чому наявність таких компетеностей є важливим для майбутньої професійної діяльності інженерів-програмістів. Запропоновано авторську методику використання ігрових симуляторів для формування професійних м’яких компетентностей майбутніх інженерів-програмістів, розглянуто та описано її окремі компоненти: мета, зміст, засоби, форми та методи. Описано основні методи в межах даної методики: метод проектів, адаптивне навчання, симуляційне навчання, моделювання ситуацій, тестування. Охарактеризовано кожен з перелічених методів. Розглянуто різні форми організації роботи студентів у межах даної методики: тренінги, практичні заняття, самостійна робота, консультації, тести, залік. Обґрунтовано, які саме професійні м’які компетентності формуються при вивченні дисципліни «Професійна практика програмної інженерії».
The purpose of this article is to use the example simse game simulator on practical lessons from the «Professional Programming Engineering Practice» to show which professional soft competencies the future engineer-programmers are developing. The methodological basis for the study consists of the following research methods: theoretical (analysis, comparison, classification, systematization, generalization) - for studying scientific literature on the problem of research, establishing the essence and structure of the professional competencies of future engineers-programmers. This article clarifies the concept of «professional soft competencies of future engineer programmers», «game simulator», «game simulation». Some competencies are given to professional softwares. It is explained why the availability of such competencies is important for the future professional activity of program engineers. The author’s technique of using gaming simulators for forming professional soft competencies of future engineer programmers is proposed, and its separate components are considered and described: purpose, content, means, forms and methods. The main methods within this method are described: project method and adaptive learning, simulation training and situation modelling, and testing. Each of these methods is described in the article. Different forms of organization of work of students are considered in the framework of this methodology: trainings, practical classes, independent work, consultations, tests. The use of SimSe Simulator on practical classes as a means of forming professional soft competencies of future engineer programmers is considered. It is grounded which professional soft competencies are formed when studying the discipline «Professional practice of software engineering» using SimSe game simulator.
 
Publisher Вид-во УжНУ «Говерла»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format other
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715701/1/Kontsedailo.pdf
- Концедайло, В.В. (orcid.org/0000-0002-6463-370X <http://orcid.org/0000-0002-6463-370X>) (2018) Using SimSe game simulator as a tool for creating professional soft competencies for future engineers-programmers Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (42). pp. 105-109. ISSN 2524-0609