Запис Детальніше

Шкільний підручник як засіб формування природничо-наукової компетентності старшокласників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715763/
http://ipvid.org.ua/products/2015/article2.php
 
Title Шкільний підручник як засіб формування природничо-наукової компетентності старшокласників
Школьный учебник как средство формирования естественнонаучной компетентности старшеклассников
School textbook as means of formation of natural and scientific competence of seniors
 
Creator Непорожня, Лідія Вікторівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті розглядаються загальні підходи до формування природничо-наукової компетентності старшокласників засобами підручника виходячи з особливостей, структури, критеріїв та етапів її формування. Системотвірними факторами цього процесу є формування наукового світогляду учнів, наукового стилю мислення та природничо-наукової картини світу.
В статье рассматриваются общие подходы до формирования естественнонаучной компетентности старшеклассников при помощи учебника. Основополагающими факторами этого процесса, по мнению автора, являются особенности естественнонаучной компетентности, ее структура, критерии и этапы формирования. Естественнонаучная компетентность старшеклассников рассматривается автором как система знаний, способностей, умений и ценностных отношений, приобретенных учениками вовремя изучения предметов естественнонаучного цикла, которые мобилизуются для решения проблем повседневной жизни соответственно возрасту ученика и уровню его интеллектуального развития.
In article the general approaches before formation of natural-science competence of seniors by means of the textbook which according to the author, has to consider its features, structure, criteria and stages of or motion are considered. Thus natural-science competence of seniors is considered by the author as system of the knowledge, abilities, abilities and the valuable relations acquired by pupils during studying of subjects of a natural-science cycle and are mobilized forth solution of problems of everyday life corresponding to age of the pupil and level of its intellectual development.
The contents of the text book have to promote that information stated in it was acquired by pupil sand are integrated into their knowledge of the nature which in turn, are integrated into the mental schemes promoting process of knowledge form scientifi c outlook, scientifi c style of thinking, a natural-science picture of the world.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715763/1/8217eaef2136929a2b7562a7eeef7fec.pdf
- Непорожня, Лідія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-6984-7918 <http://orcid.org/0000-0002-6984-7918>) (2015) School textbook as means of formation of natural and scientific competence of seniors Проблеми сучасного підручника, 2 (15). pp. 96-103. ISSN 978-966-544-404-5