Запис Детальніше

MASS MEDIA AS A LEGAL COMMUNICATION SUBJECT

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title MASS MEDIA AS A LEGAL COMMUNICATION SUBJECT
СРЕДСТВА МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ КАК СУБЪЕКТЫ ПРАВОВОЙ КОММУНИКАЦИИ
ЗАСОБИ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ ЯК СУБ’ЄКТИ ПРАВОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ
 
Creator Макеєва, Олена Миколаївна; Національний авіаційний університет
 
Subject legal communication; subjects; mass media; functions; legal culture; legal consciousness

правовая коммуникация; субъекты; средства массовой информации; функции; правовая культура; правосознание

правова комунікація; суб’єкти; засоби масової інформації; функції; правова культура; правосвідомість
340:316.774(045)
 
Description Aim: in the article the mass media is researched as subject of legal communication with their functions. Methods of research: philosophical-ideological, general scientific and special methods were used in the work. Results: the idea of mass media as the subject of legal communication is defined, which are material and other carriers of legal information, bodies and organizations (legal entities) registered in the established procedure, which ensure the public distribution of legal printed and audiovisual information. The functions of mass media are outlined: law-educational, value-normative, law-oriented, communicative, warning, legal-socialization, ideological-educational. Discussion: improvement of the national information policy concerning the mass media needed, which provides the creation of legal basis for ensuring favorable conditions for the development and functioning of mass media as subjects of legal communication. Essential features of the media as the subject of legal communication are: publicity (unlimited, unpersonalised consumer circle); availability of special technical means; indirect, divided in space and time cooperation of communication partners; unstable nature of the audience; the overwhelming unidirectional effect from communicator to recipient. The task of the media is to convey information to consumers, which could be done in different ways (press, radio, television, electronic media). The form of ownership is distinguished by state and non-state (private) media. Legal communication is formed as a means of broadcasting normative information that establishes legal relations and legal understanding in society, contributes to improving the relationship between all elements of the legal system, law interpretation, law-making and law-enforcement activities in the state through the media. The functions of the media as the subject of legal communication are the main directions of media influence on the legal life of society in order to transfer and disseminate legal information while executing professional powers.
Цель: в статье исследуются средства массовой информации как субъекты правовой коммуникации и их функции. Методы исследования: в работе применялись философско-мировоззренческие, общенаучные и специальные методы. Результаты: определено понятие средств массовой информации как субъектов правовой коммуникации - это материальные и другие носители правовой информации, органы и организации (юридические лица), зарегистрированные в установленном порядке, которые обеспечивают публичное распространение правовой печатной и аудиовизуальной информации. Определены функции СМИ: правообразовательная, ценностно-нормативная, правоориентирующая, коммуникативная, предупредительная, правосоциализирующая, идеологически-воспитательная. Обсуждение: совершенствование государственной информационной политики в отношении средств массовой информации, которая предусматривает создание правовых основ для обеспечения благоприятных условий развития и функционирования средств массовой информации как субъектов правовой коммуникации.
Мета: у статті досліджуються засоби масової інформації як суб’єкти правової комунікації та їх функції. Методи дослідження: у роботі застосовувались філософсько-світоглядні, загальнонаукові та спеціальні методи. Результати: визначено поняття засобів масової інформації як суб’єктів правової комунікації - це матеріальні та інші носії правової інформації, органи та організації (юридичні особи), зареєстровані у встановленому порядку, які забезпечують публічне поширення правової друкованої та аудіовізуальної інформації. Окреслено функції ЗМІ: правоосвітня, ціннісно-нормативна, правоорієнтаційна, комунікативна, попереджувальна, правосоціалізаційна, ідеологічно-виховна. Обговорення: удосконалення державної інформаційної політики щодо засобів масової інформації, що передбачає створення правових основ для забезпечення сприятливих умов розвитку та функціонування засобів масової інформації як суб’єктів правової комунікації.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-04-19
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/13567
10.18372/2307-9061.50.13567
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 1, № 50 (2019); 30-36
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 1, № 50 (2019); 30-36
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 1, № 50 (2019); 30-36
 
Language uk