Запис Детальніше

QUALITY OF EDUCATIONAL ACTIVITY: CURRENT PROBLEMS OF DEFINITION AND SUPPLY

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title QUALITY OF EDUCATIONAL ACTIVITY: CURRENT PROBLEMS OF DEFINITION AND SUPPLY
КАЧЕСТВО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: СОВРЕМЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ ОПРЕДЕЛЕНИЯ И ОБЕСПЕЧЕНИЯ
ЯКІСТЬ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ВИЗНАЧЕННЯ І ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
 
Creator Вінецька, Роза Михайлівна; Національний авіаційний університет
 
Subject education quality management; quality management; quality management system; the principles of law; educational services; educational activity; subjects of educational activities; national standards for educational activities

управление качеством образования; управление качеством; система управления качеством; принципы права; образовательные услуги; образовательная деятельность; субъекты осуществления образовательной деятельности; национальные стандарты образовательной деятель

управління якістю освіти; управління якістю; система управління якістю; принципи права; освітні послуги; освітня діяльність; суб’єкти здійснення освітньої діяльності; національні стандарти освітньої діяльності
342.95(045)
 
Description Purpose: to highlight the modern problems of determining and ensuring the quality of educational activities and suggest ways to solve them. Methods of research: general scientific and special methods - epistemological, comparative-historical, sociological and hermeneutical. Results: the role of quality management principles for the development and implementation of a quality management system for education was determined; defined criteria for forming a list of principles is advisable to implement taking into account the general provisions on the introduction of a quality management system and the specifics of the subject of quality management - educational activities. A list of these principles is defined. Discussion: the problem of quality management education from the standpoint of predominantly the sciences of public administration, pedagogy. The article highlights current problems in determining and ensuring the quality of educational activities and proposed ways to solve them. The necessity of development and implementation of the quality management system of educational activity with the account of the peculiarities of the management level of the functioning of the system - national, regional, local, and local - is substantiated. The necessity of taking into account the formation of the quality management system of the peculiarities of types of education, forms of education, educational and qualification level of higher education is pointed out. The list of principles of quality management of educational activity, which should be general for all levels of the quality management system, is proposed. It is substantiated that the principles of quality management are of paramount importance for the development and implementation of a quality management education system. It is proved that formation of the list of principles is advisable to take into account the general provisions on the introduction of a quality management system and the specifics of the subject of quality management - educational activities. Therefore, it is attributed to the following principles: continuous monitoring of the implementation of the education development strategy in Ukraine; dissemination of discovered stories in the implementation of the strategy at all levels of education management; formation of a quality management system for educational activities at all levels of education management and others.
Цель: выделить современные проблемы определения и качества образовательной деятельности и предложить пути их решения. Методы исследования: общенаучные и специальные методы - эпистемологический, сравнительно-исторический, социологический и герменевтический. Результаты: определена роль принципов менеджмента качества разработки и внедрения системы управления качеством образовательной деятельности; определены критерии формирования перечня принципов целесообразно осуществить с учетом общих положений по внедрению системы управления качеством и специфики предмета управления качеством - образовательной деятельности. Определен перечень указанных принципов. Обсуждение: проблема управления качеством образования с позиций преимущественно наук государственного управления, педагогики.
Мета: виділити сучасні проблеми визначення і забезпечення якості освітньої діяльності та запропонувати шляхи їх вирішення. Методи дослідження: загальнонаукові та спеціальні методи – епістемологічний, порівняльно-історичний, соціологічний та герменевтичний. Результати: визначено роль принципів управління якістю для розробки і запровадження системи управління якістю освітньої діяльності; визначено критерії формування переліку принципів доцільно здійснити із врахуванням загальних положень щодо запровадження системи управління якістю та специфіки предмету управління якістю – освітньої діяльності. Визначено перелік зазначених принципів. Обговорення: проблема управління якістю освіти з позицій переважно наук державного управління, педагогіки.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-04-19
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/13574
10.18372/2307-9061.50.13574
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 1, № 50 (2019); 61-66
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 1, № 50 (2019); 61-66
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 1, № 50 (2019); 61-66
 
Language uk