Протоколи психологічного семінару Павлиської школи як джерело дослідження поглядів Василя Сухомлинського на проблему виховання культури потреб учня
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715777/
http://academy.ks.ua/?page_id=103 |
|
Title |
Протоколи психологічного семінару Павлиської школи як джерело дослідження поглядів Василя Сухомлинського на проблему виховання культури потреб учня
Protocols of psychological seminar of Pavlyska school as a source of research viewsVasyl Sukhomlynsky on the problem of culture upbringing of pupil needs Протоколы психологического семинара Павлышской школы как источник исследования взглядов Василия Сухомлинского на проблему воспитания культуры потребностей ученика |
|
Creator |
Міхно, Олександр Петрович
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Джерелом статті є протоколи психологічного семінару, організованого і очолюваного В. Сухомлинським у 1965—1970 рр. На підставі аналізу протоколів засідань семінарів, присвячених проблемі виховання культури потреб учня, висвітлено погляди В. Сухомлинського на цю проблему, доведено, що педагог розглядає проблему потреб у психолого-педагогічному аспекті, пов’язуючи з категорією «потреби» такі поняття, як «бажання», «примхи», «задоволення», «обов’язок», «дисципліна» тощо. Реконструйовано класифікацію потреб за В. Сухомлинським.
The source of the article is protocols of psychological seminars Pavlyska school that are stored in the archive Vasyl Sukhomlynsky Pedagogical and memorial museum. The seminar was acting under the direction Vasyl Sukhomlynsky in 1965—1970. On the basis of protocols of meetings seminars (Vasyl Sukhomlynsky reports and solutions of the seminar), highlights the views Vasyl Sukhomlynsky the problem needs pupil, proved that the pedagogue considers the problem of psycho-pedagogical aspect, linking with the category of «needs» concepts such as «desire», «whim», «pleasure», «responsibility», «discipline» and so on. Is accented that culture needs of the pupil, according to Vasyl Sukhomlynsky depends on the harmony of desires and responsibilities, and the main factor of cultural upbringing needs is work, during which there is a determination by the needs and desires of the pupil. Author reconstructed classification needs by Vasyl Sukhomlinsky: material or vital needs, spiritual needs (among them first — the need for knowledge of the world and ourselves in this world) and the need for another person. Article includes a list minutes of meetings of the psychological seminar Pavlyska school for 1965-1970. Источником статьи являются протоколы психологического семинара Павлышской школы, организованного и возглавляемого В. Сухомлинским в 1965—1970 гг. На основании анализа протоколов заседаний семинаров, посвященных проблеме воспитания культуры потребностей ученика, освещены взгляды В. Сухомлинского на эту проблему, доказано, что педагог рассматривает проблему потребностей в психолого-педагогическом аспекте, связывая с категорией «потребности» такие понятия, как «желание», «каприз», «удовольствие», «долг», «дисциплина» и другие. Реконструировано классификацию потребностей В. Сухомлинским. |
|
Publisher |
КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715777/1/%D0%9C%D1%96%D1%85%D0%BD%D0%BE%202015_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80%D1%83%20%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8.pdf
- Міхно, Олександр Петрович (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>) (2016) Protocols of psychological seminar of Pavlyska school as a source of research viewsVasyl Sukhomlynsky on the problem of culture upbringing of pupil needs Педагогічний альманах (26). pp. 283-290. |
|