Запис Детальніше

Внесок Миколи Грунського у розроблення методики складання педагогічної характеристики (за матеріалами книги «Лекції з педагогіки», 1914)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715779/
https://www.itup.com.ua/archive/
 
Title Внесок Миколи Грунського у розроблення методики складання педагогічної характеристики (за матеріалами книги «Лекції з педагогіки», 1914)
Contribution of Nikolay Grunsky in the development of a methodology for compiling a pedagogical characteristic (based on the book "Lectures on Pedagogy", 1914)
Вклад Николая Грунского в разработку методики составления педагогической характеристики (по материалам книги «Лекции по педагогике», 1914)
 
Creator Міхно, Олександр Петрович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
93/94 History
 
Description У статті проаналізовано погляди українського ученого-педагога Миколи Грунського на проблему педагогічної характеристики, висвітлено внесок педагога у розроблення методики складання характеристики, відтворено пропонований ним алгоритм роботи над характеристикою учня: 1) вивчення психологічних праць з метою самоспостереження; 2) спостереження за учнями і накопичення матеріалів у педагогічному щоденнику; 3) ознайомлення з новітньою літературою з проблеми педагогічної характеристики та з кращими зразками характеристик; 4) написання характеристики за планом.
The article analyzed the views of Ukrainian scientist and pedagog Mykola Hrunskyy on the problem of characteristics of students, highlights the contribution of scientist to the development of methodic of writing characteristics. Proved that M. Hrunskyy first time in ukrainian pedagogy based on own teaching experience developed its own algorithm on drafting characteristics: 1) the study of psychological papers for the purpose of introspection; 2) observation of the students and the accumulation of material in the pedagogical diary; 3) review of the recent literature on the issue of pedagogical characteristics and with the best characteristics; 4) writing characteristics according to plan.
The author gives a short biographical information about scientist and stresses that M. Hrunskyy had his own views on pedagogy and its objectives, namely: the teacher is core of pedagogy and his main role – education in the learning process. Pedagogical characteristics, according to M. Hrunskyy, are playing in educational process a key role because of their ability to prepare properly requires not only solid theoretical knowledge but also clearly demonstrates the overall ability of future teachers to work with children. In other words, the ability to write a pedagogical characteristic – a kind of indicator pedagogical abilities and suitability for pedagogical work.
В статье проанализированы взгляды украинского ученого-педагога Николая Грунского на проблему педагогической характеристики, показан вклад педагога в разработку методики составления характеристики, описан предлагаемый им алгоритм работы над характеристикой ученика: 1) изучение психологических работ с целью самонаблюдения; 2) наблюдение за учащимися и накопления материалов в педагогическом дневнике; 3) ознакомление с новейшей литературой по проблеме педагогической характеристики и с лучшими образцами характеристик; 4) написание характеристики по плану.
 
Publisher РДГУ
 
Date 2015
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715779/1/%D0%9C%D1%96%D1%85%D0%BD%D0%BE%202015_%D0%92%D0%BD%D0%B5%D1%81%D0%BE%D0%BA%20%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8%20%D0%93%D1%80%D1%83%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%83%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D1%81%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%85%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf
- Міхно, Олександр Петрович (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>) (2015) Contribution of Nikolay Grunsky in the development of a methodology for compiling a pedagogical characteristic (based on the book "Lectures on Pedagogy", 1914) Інноватика у вихованні (2). pp. 194-201. ISSN 2411-4553