Використання електронних освітніх ресурсів для формування інформаційно-пізнавального компонента професійної компетентності майбутніх економістів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715782/
|
|
Title |
Використання електронних освітніх ресурсів для формування інформаційно-пізнавального компонента професійної компетентності майбутніх економістів
Use of electronic educational resources for the formation of the information-cognitive component of professional competence of the prospective economists |
|
Creator |
Горобець, С. М.
Горобець, О. В. |
|
Subject |
004.4 Software
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті порушується проблема формування інформаційно-пізнавального компонента професійної компетентності майбутніх економістів. Зазначений компонент представлений загальнонауковою ерудицією, знанням універсальних способів пізнання дійсності, обізнаністю в сфері гуманітарних, природничих дисциплін, фаховими знаннями в галузі економіки. На основі аналізу вітчизняного і зарубіжного досвіду професійної підготовки економістів зроблено висновок про доцільність використання електронних освітніх ресурсів (ЕОР) у навчально-виховному процесі ВНЗ з метою формування інформаційно-пізнавального компонента професійної компетентності майбутніх економістів. З’ясовано, що до таких ЕОР можна віднести електронні підручники, мультимедійні навчальні курси, а також системи управління навчанням (LMS), які дозволяють організувати дистанційне навчання. Проаналізовано переваги і недоліки зазначених електронних освітніх ресурсів. Зроблено висновок, що перспективним напрямом підвищення рівня сформованості інформаційно-пізнавального компонента професійної компетентності майбутніх економістів є системи дистанційного навчання. Наведено інформацію щодо безкоштовних дистанційних курсів, розміщених у мережі інтернет, які можна рекомендувати для студентів, що здобувають освіту за економічними спеціальностями. The article deals with the problem of formation of information-cognitive component of professional competence of the prospective economists. This component is represented by general scientific erudition, knowledge of universal methods of cognition of reality, awareness in the field of humanitarian, natural disciplines, professional knowledge in the field of economics. Based on the analysis of domestic and foreign experience of economists' professional training, it was concluded that the use of electronic educational resources (ESM) in the teaching and upbringing process of the university with the aim of forming an information-cognitive component of the professional competence of the prospective economists is made. It is established that such ESM can include electronic textbooks, multimedia training courses, as well as learning management systems (LMS), which allow for the organization of distance learning. The advantages and disadvantages of these electronic educational resources are analyzed. It is concluded that distance learning systems are a promising direction for increasing the level of information-cognitive component of professional competence of the prospective economists. Information is provided about free distance courses posted on the Internet, which can be recommended for students who are educated in economic specialties. |
|
Publisher |
ДНУ Інститут модернізації змісту освіти
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715782/1/Problemu_osvitu_2017_87_79-84.pdf
- Горобець, С. М. (orcid.org/0000-0001-7639-9714 <http://orcid.org/0000-0001-7639-9714>) and Горобець, О. В. (orcid.org/0000-0002-4526-0581 <http://orcid.org/0000-0002-4526-0581>) (2017) Use of electronic educational resources for the formation of the information-cognitive component of professional competence of the prospective economists Проблеми освіти (87). pp. 79-84. |
|