Запис Детальніше

Ігрові технології навчання як засіб трудового виховання молодших школярів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715793/
 
Title Ігрові технології навчання як засіб трудового виховання молодших школярів
Games of technology of education as a means of labor exercise of young schools
 
Creator Морін, О.Л.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Важливим аспектом у вихованні зростаючої особистості є трудове виховання, яке набуває особливої значущості для учнів початкових класів. Використання різноманітних ігрових технологій навчання в освітній діяльності може виступати дієвим засобом трудового виховання молодших школярів. Метою статті є розгляд аспектів застосування ігрових технологій як засобу трудового виховання молодших школярів. Згідно мети визначено завдання, провести огляд аспектів застосування ігрових технологій в освітній діяльності, загальну класифікацію ігор, загальну структуру ігрової діяльності, способів використання ігор, вимоги до їх проведення та визначити потенціал ігрової діяльності у забезпеченні трудового виховання молодших школярів.
Метою трудового виховання молодших школярів є формування, у межах вікових можливостей, комбінації наскрізних знань, умінь та системи цінностей, які у динамічному розвитку визначають їхню здатність успішно здійснювати освітню діяльність, розв'язувати практичні завдання у власному побуті, закладають основи для побудови у майбутньому професійної траєкторії. Ігрова діяльність в повній мірі забезпечує досягнення окресленої вище мети. Гра в ненав'язливій формі сприяє засвоєнню знань, розуміння фактів, подій, процесів, набуття умінь, навичок, способів практичної діяльності, сприяє розвитку здібностей учнів застосовувати отримані знання на практиці, в процесі освітньої діяльності та вирішенні завдань в життєвих ситуаціях, забезпечує, опосередковано, ознайомлення молодших школярів зі світом праці та професій.
Застосування ігрових технологій навчання загалом позитивно впливає і опосередковано забезпечує здійснення трудового виховання учнів в основних її напрямах, тобто, відбувається виховання вміння і потреби вчитися, формуються уміння і навички, необхідні у практичній діяльності, розвивається здатність безпосереднього застосовування отриманих знань для вирішення практичних завдань.
Summary. In the article it is noted, the important aspect in the education of a growing person is labor education, which acquires special significance for primary school students. The educational game facilitates the acquisition of knowledge, skills, and methods of practical activity by students, promotes the development of the skills to apply the acquired knowledge in practice, in life situations, which indirectly provides functions of labor education. Using a variety of gaming technologies education can be an effective means of labor education for younger students.
Abstract. Introduction. An important aspect in the education of a growing personality is labor education, which acquires special significance for elementary school students. Using a variety of gaming technologies in education can be an effective means of labor education for younger students activities.
Analysis of publications. The analysis of recent publications allowed us to outline the scope of the work of both scholars and practitioners, which in our opinion most accurately reflect the aspects of the problem of the use of gaming learning technologies, namely those devoted to: the general issues of the use of game teaching methods O. Baminets, V. Bondarenko, Yu. Bondarenko, S. Vygovskaya, M. Lansky, P. Scherban; the influence of game teaching methods on cognitive activity, social development, on the formation of key competencies of students V. Korneyko, I. Stercho, O. Chemyakova, V. Shakhrai, S. Scarlat; application of gaming technologies in elementary school L. Gritsenko, O. Beskoras, G. Bilichenko, G. Pavlovich, N. Salan, I. Tolmachova, T. Shumeiko, O. Hodiy.
Purpose. The purpose of the article is to consider aspects of the application of gaming technologies as a means of labor education for junior pupils. According to the goal, the task is defined, to review the aspects of the use of gaming technologies in educational activities, the general classification of games, the general structure of gaming activities, the ways of using games, the requirements for their conduct, and determine the potential of gaming activities in ensuring the labor education of junior pupils.
Results. The purpose of labor education of junior pupils is the formation, within the limits of age, of combinations of cross-cutting knowledge, abilities and system of values, which in a dynamic development determine their ability to successfully carry out educational activities, solve practical tasks in their own life, lay the foundations for constructing in the future a professional trajectory Game activity fully ensures achievement of the above-stated goal of labor education. The game in unobtrusive form helps to assimilate knowledge, understand the facts, events, processes, acquire skills, skills, methods of practical activity, promote the development of students' abilities to apply the acquired knowledge in practice, in the process of educational activities and solving problems in life situations, provides indirectly familiarization of junior pupils with the world of work and occupations.
Conclusion. Application of game technology teachingies in general positively affects and indirectly ensures the implementation of labor education of students in its main directions, that is, the education of skills and needs to learn, formed the skills and skills necessary in practice, develop the ability to directly use the knowledge to solve practical problems. Thus, in the educational process of students, gaming learning technologies can act as an effective means of labor education.
 
Publisher ТОВ Видавництво НТМТ
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715793/1/%D0%A1%D1%82.%20%D1%83%20%D0%B7%D0%B1.%20%D0%93%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7.%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87.-%D0%B2%D0%B8%D1%85.%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86.%20%28%D0%9C%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%20%D0%9E.%D0%9B.%29.pdf
- Морін, О.Л. (orcid.org/0000-0001-5756-8359 <http://orcid.org/0000-0001-5756-8359>) (2019) Games of technology of education as a means of labor exercise of young schools Гуманізація навчально-виховного процесу, 1 (93). pp. 240-262. ISSN 2077-1827