Запис Детальніше

Василь Григорович Кремень: у пошуках філософсько-антропологічних смислів і ціннісних пріоритетів освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709883/
 
Title Василь Григорович Кремень: у пошуках філософсько-антропологічних смислів і ціннісних пріоритетів освіти
Vasyl Hryhorovych Kremen: in the search of philosophicahthropologigal snses and value priorities of education
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
Луговий, В.І.
Топузов, Олег Михайлович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті розкрито внесок відомого українського вченого-філософа, державного і громад¬ського діяча, педагога, президента НАПН України Василя Григоровича Кременя у розвиток освіти і науки в Україні за понад 25-річний період роботи.
Висвітлено доробок В. Г. Кременя у галузі державотворення, здійснений на відповідальних дер¬жавних посадах, насамперед - як міністра освіти і науки (1999-2005 рр.), чиї починання були пов’язані з розбудовою національної за духом і європейської за ціннісним спрямуванням освіти, із запроваджен¬ням багатьох нововведень в організацію та функціонування середньої та вищої школи. Відображено його здобутки як очільника НАПН України, який визначає напрями розгортання науково-дослідної роботи над найактуальнішими питаннями освіти, відповідно до нагальних викликів сьогодення.
Доведено, що основу всіх видів різноаспектної державної й наукової діяльності В. Г. Кременя становить обґрунтована ним як ученим-філософом у численних працях філософсько-освітня концепція імперативу людиноцентричного виміру освіти. Проаналізовано суть нової стратегії української освіти в умовах глобалізаційних зрушень (за В. Г. Кременем), яка має формувати мережну людину-особистість, котра знаходиться у постійному саморозвитку, має чітку громадянську позицію, почуття національної єдності, патріотизму, людину, здатну до творення змін і сприйняття змінності.
The article describes the input of Vasyl Hrihorovych Kremen, a well-known Ukrainian philosopher, state and public figure, teacher, president of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, to the development of education and science in Ukraine for more than 25 years’ period of work.
The contribution of V. H. Kremen in the field of state-building is cleared up, carried out on responsible public positions, first of all - as the Minister of Education and science (1999-2005), whose initiatives were connected with the development of a national in spirit and a European value-based education, with the implementation of numerous innovations in the functioning of secondary and higher schools. His achievements as the head of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine are shown, which defines directions for the deployment of research work on the most urgent issues of education, in accordance with the topical challenges of our time.
It is proved that the basis of all types of various state and scientific activities ofV. H. Kremen grounds on a philosophical and educational concept of the imperative of human-centric dimension in education substantiated by him as a philosopher in his numerous works. The essence of a new strategy of Ukrainian education in the conditions of globalization shifts (according to V. H. Kremen) is analyzed, which is to fonn a network person-personality, which is in constant self-development, has a clear civic position, a sense of national unity, patriotism, a person capable of making changes and perception of changeability.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709883/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%20%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%8F.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна, Луговий, В.І. (orcid.org/0000-0003-1650-066X <http://orcid.org/0000-0003-1650-066X>) and Топузов, Олег Михайлович (2017) Vasyl Hryhorovych Kremen: in the search of philosophicahthropologigal snses and value priorities of education Ukrainian Pedagogical Journal (3). pp. 34-42. ISSN 2411-1317