Запис Детальніше

DEVELOPMENT OF EDUCATOR'S ICT COMPETENCY FOR WORK IN E-LEARNING SYSTEM

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title DEVELOPMENT OF EDUCATOR'S ICT COMPETENCY FOR WORK IN E-LEARNING SYSTEM
РОЗВИТОК ІК-КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА ДЛЯ РОБОТИ В СИСТЕМІ Е-НАВЧАННЯ
 
Creator Lisakovska, Oksana
 
Subject pedagogical to the ІC-competences; electronic studies; e - learning; controlled from distance studies
педагогічні ІК-компетентності; електронне навчання; e-learning; дистанційне навчання
 
Description In the article the features of development of ІC- competences of teacher are examined for work in the electronic departmental (e-learning) teaching. An author is consider a concept "electronic studies". The role of information technologies is considered in the modern world grows constantly. It is indicated that E - learning integrates the row of concepts in area of application of modern information and of communication technologies in education, such medias, studies on the basis of Web- of technologies, on-line-studies et cetera. It is marked an author, that Web- technologies on the basis of hypertexts, that allow substantially to economize material facilities, so as be not necessity to buy additional software for work with hypertext documents. The necessity of capture of educational establishments pedagogical workers is well-proven by the basic terms of electronic studies and understanding of their value, realization of role and necessity of introduction of electronic studies in educational educational establishments of country. It is well-proven that introduction of different forms of the controlled from distance education in educational establishments will assist the increase of level of competence of informatics of workers of establishments of education, will facilitate perception and mastering of educational material, will add additional possibilities wishing to get the special or additional education. Advantages over of the use of facilities and technologies of electronic studies (e - learning) are brought and argued. The different going is considered near determination and maintenance of ІC-competences of modern teacher. Maintenance of professional competence of teacher is presented in area of informatively-communication technologies. By an author certainly, that the organizationally-pedagogical providing will allow to attain the high level of preparation of teacher for work in the system of e - learning due to implementation of next terms : basic tasks that decide a teacher in the system of e - learning are certain, on their basis systematized him basic types of activity at the controlled from distance teaching; on the basis of analysis of types of activity the made requirements are to qualification of teacher; on the base of qualifying requirements the set forth competences of teacher, for measuring of that there are the worked out tasks; taking into account competences the worked out model of course and program of in-plant training; worked out and approved controlled from distance course of in-plant training. Described key constituents of competence of electronic studies as direction of professional self-perfection. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.3543
У статті розглядаються особливості розвитку ІК-компетентностей педагога для роботи в системі електронного навчання (e-learning). Автором розглянуто поняття «електронне навчання». Розглянуто роль інформаційних технологій в сучасному світі постійно зростає. Вказано, що E-learning інтегрує ряд понять в сфері застосування сучасних інформаційних і комунікаційних технологій в освіті, таких медіа, навчання на основі Web-технологій, онлайн-навчання і т.д. Автором відзначено, що Web-технології на основі гіпертекстів, які дозволяють істотно заощадити матеріальні засоби, так як немає необхідності купувати додаткове програмне забезпечення для роботи з гіпертекстовими документами. Доведено необхідність опанування педагогічними працівниками навчальних закладів основними термінами електронного навчання та розуміння їх значення, усвідомлення ролі та необхідності впровадження електронного навчання в освітніх навчальних закладах країни. Доведено, що впровадження різних форм дистанційної освіти в навчальних закладах сприятиме підвищенню рівня інформатичної компетенції працівників закладів освіти, полегшить сприйняття та засвоєння навчального матеріалу, наддасть додаткові можливості бажаючим отримати спеціальну або додаткову освіту. Наведено і аргументовано переваги використання засобів і технологій електронного навчання (e-learning). Розглянуто різні підходи до визначення і змісту ІК-компетентності сучасного педагога. Представлено зміст професійної компетентності педагога в області інформаційно-комунікаційних технологій. Автором визначено, що організаційно-педагогічне забезпечення дозволить досягти високого рівня підготовки викладача для роботи в системі е-навчання за рахунок виконання наступних умов: визначено основні завдання, які вирішуються викладачем в системі е-навчання, на їх основі систематизовані його основні види діяльності при дистанційному викладанні; на основі аналізу видів діяльності складені вимоги до кваліфікації викладача; на базі кваліфікаційних вимог сформульовані компетенції викладача, для вимірювання яких розроблені завдання; з урахуванням компетенцій розроблена модель курсу і програма підвищення кваліфікації; розроблений і апробований дистанційний курс підвищення кваліфікації. Описані ключові складові компетентності електронного навчання як напрямок професійного самовдосконалення. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.3543
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor

 
Date 2019-04-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2019.6.3543
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 6 (2019); 35-43
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 6 (2019); 35-43
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2019.6.3543/246
 
Rights Copyright (c) 2019 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0