Запис Детальніше

FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF LEADERS OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF LEADERS OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS
ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
 
Creator Hrebenyk, Iryna; Department of Education Obolonsky district in the city Kyiv state administration
 
Subject digital competency; Internet technologies; ICT competence; informal education
цифрова компетентність; Інтернет технології; ІКТ компетентність; неформальна освіта
 
Description The article deals with the peculiarities of digital competence of managers, the principles of the formation of digital competence, and the same: the principle of system city, continuity, activity, self-development. To expose the concept of digital literacy of the head of the educational institution. The main functions are distinguished: cognitive, developing, evaluative and adaptive. The most acceptable system is postgraduate pedagogical education, which, by its very nature and purpose, is capable of rapidly adapting to social changes and ensuring the process of teaching modern pedagogical technologies with the help of current INSTRUMENTS, which include Internet services. The listed and substantiated needs for the formation of the digital competency of the heads of institutions of general secondary education are listed. The essence of the concept of digital competence is revealed. The main aspects of digital competence are highlighted, namely: the existence of a fairly high level of functional literacy in the field of ICT, effective, well-founded application of digital technologies in educational activities and for solving professional tasks, understanding of digital technologies as the basis of a new paradigm in education aimed at the development of students as sub information society objects. And also, that the digital competence of the manager can be formed on three levels: general user, general pedagogical and subject-oriented. The analysis of domestic and foreign scientific sources concerning the formation of digital competence of heads of institutions of general secondary education has been conducted. The components of digital competence of heads of institutions of general secondary education are formulated. The main ways of forming the digital competence of the head of educational institutions are identified, namely the method of teaching outside the workplace, in the workplace, mixed teaching methods. The analysis of the essence of non-formal education, as well as the feasibility of the use of the andragogical principles of adult education, is made possible to clarify and correct the filling of the main blocks of the methodology of forming the digital competency of the heads of educational institutions. The structural model of the method of forming the digital competence of the heads of educational institutions is developed. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.1725
 У статті розглянуті особливості цифрової компетентності керівників, принципи формування цифрової компетентності, а саме: принцип системності, безперервності, діяльності, саморозвитку. Розкрито поняття цифрової-грамотності керівника навчального закладу. Виділено основні функції : пізнавальну, розвиваючу, оціночну та адаптивну. Найбільш прийнятною є система післядипломної педагогічної освіти, яка, за своєю суттю і завданням здатна швидко адаптуватися до суспільних змін і забезпечувати процес навчання сучасним педагогічним технологіям за допомогою актуальних інструментів, до яких відносяться Інтернет сервіси. Перераховані і обґрунтовані потреби формування цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. Розкрито сутність поняття цифрової компетентності. Виділені основні аспекти цифрової компетентності, а саме: наявність досить високого рівня функціональної грамотності в сфері ІКТ, ефективне, обґрунтоване застосування цифрових технологій в освітній діяльності та для вирішення професійних завдань, розуміння цифрових технологій як основи нової парадигми в освіті, спрямованої на розвиток учнів як суб'єктів інформаційного суспільства. А також, що цифрова компетентність керівника може бути сформована на трьох рівнях: загально користувальницький, загально педагогічний та предметно орієнтований. Проведений аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових джерел щодо формування цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. Сформульовано складові цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. Виділені основні шляхи формування цифрової компетентності керівника закладів освіти, а саме метод навчання поза робочим місцем, на робочому місці, змішані методи навчання. Проведений аналіз сутності неформальної освіти, а також врахування доцільності використання андрагогічних принципів навчання дорослих – дозволяють уточнити і скорегувати наповнення основних блоків методики формування цифрової компетентності керівників закладів освіти. Розроблено структурну модель методики формування цифрової компетентності керівників закладів освіти. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.1725
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor

 
Date 2019-04-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2019.6.1725
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; No 6 (2019); 17-25
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; No 6 (2019); 17-25
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2019.6.1725/243
 
Rights Copyright (c) 2019 Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0