Основи професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у ЗВО
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715831/
|
|
Title |
Основи професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у ЗВО
Basis of professional preparation for future teachers of information science in high school |
|
Creator |
Коротун, О.В.
|
|
Subject |
004.4 Software
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Статтю присвячено особливостям професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у закладах вищої освіти України. Проаналізовано освітньо-професійні програми підготовки бакалаврів за спеціальністю «014 Середня освіта (Інформатика)» вітчизняних закладів вищої освіти (ЗВО): Донбаський державний педагогічний університет, Житомирський держаний університет імені Івана Франка, Хмельницький національний університет, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Визначено нормативні (обов’язкові) та варіативні дисципліни у навчальних планах з Во для професійної підготовки майбутніх учителів інформатики. Установлено, якими фаховими знаннями, уміннями та навичками майбутній учитель інформатики має оволодіти під час вивчення обов’язкової частини дисциплін у ЗВО. Наведено результати опитування, проведеного серед майбутніх учителів інформатики та вчителів-практиків інформатики закладів загальної середньої освіти, щодо вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів інформатики, а також організації самостійної роботи студента. Вивчення особливостей професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у працях провідних учених дозволило виокремити різноманітні аспекти цієї проблеми у науковій літературі: фундаментальний та профільний (професійний) рівні підготовки, теоретичні та методичні засади такої підготовки за кредитно-модульною системою, організаційно-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики, загальні вимоги до змісту т акої підготовки майбутніх учителів інформатики, особливості та структуру професійної підготовки майбутніх учителів інформатики, психолого-педагогічні аспекти такої підготовки, формування у студентів технологічної культури тощо. Сформульовано проблеми професійної підготовки майбутніх учителів інформатики у вітчизняних ЗВО, зокрема підготовка студентів до впровадження та використання сучасного освітнього середовища, новітніх форм організації та сучасних засобів в освітньому процесі ЗЗСО. The article is devoted to the peculiarities of the professional training o f future teachers o f informatics in higher education institutions o f Ukraine. The educational-professional programs o f preparation of bachelors on the specialty “014 Secondary Education (Informatics)” o f Ukrainian higher education institutions (HEI) are analyzed: Donbas State Pedagogical University, Zhytomyr State University named after Ivan Franko, Khmelnytsky National University, Chernivtsi National University o f Yuriy Fedkovych. The normative (compulsory) and variatric disciplines are defined in the curricula of the HEI for the training of future teachers of informatics. It is established which professional knowledge, skills and abilities the future teacher o f informatics should master when studying a compulsory part of disciplines in the HEI. The results of the survey conducted among the future teachers o f informatics and teachers-practitioners of informatics of institutions of general secondary education (IGSE), on improvement of professional training of future teachers of computer science, as well as organization of independent work of the student are presented. The study of the peculiarities o f the training of future teachers of informatics in the writings o f the leading scientists allowed to highlight various aspects o f this problem in the scientific literature: the fundamental and profileal (professional) levels of training, the theoretical and methodological principles in the credit-module system, organizational and pedagogical conditions for the formation o f professional competence o f future teachers o f computer science, general requirements for the content of such training for future teachers of computer science, features and structure o f the profession the training o f future teachers o f computer science, psychological and pedagogical aspects of such training, the formation o f students of technological culture, etc. The problems o f the training o f future teachers o f computer science in the Ukrainian HEI are formulated, namely: preparing students for the introduction and use of the modern educational environment, the latest forms o f organization and modern facilities in the educational process o f IGSE. |
|
Publisher |
КПУ
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
other
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715831/1/%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8.pdf
- Коротун, О.В. (orcid.org/0000-0003-2240-7891 <http://orcid.org/0000-0003-2240-7891>) (2018) Basis of professional preparation for future teachers of information science in high school Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2 (61). pp. 104-108. ISSN 1992-5786 |
|