Запис Детальніше

Від читання тексту – до текстотворення (за матеріалами педагогічної спадщини В. Сухомлинського)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715843/
http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Nauk_visnik-3-62-2018-1.pdf
 
Title Від читання тексту – до текстотворення (за матеріалами педагогічної спадщини В. Сухомлинського)
От чтения - к созданию текстов (за материалами педагогического наследия В. Сухомлинского)
From reading - to textback (based on the materials of the pedagogical heritage V. Sukhomlynsky)
 
Creator Шевчук, Л.М.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті акцентовано увагу на методичних ідеях В. Сухомлинського щодо організації та змісту роботи над текстами, створення текстів школярами. Обґрунтовано актуальність і доцільність їх використання у контексті впровадження методики формування текстотворчих умінь учнів початкових класів на засадах текстоцентричного підходу. Зокрема, це робота над мотивацією до читання, стимулювання інтересу до читання завдяки створенню спеціальної атмосфери; систематична робота над текстами; унікальний досвід видатного педагога організації та стимулювання дитячого текстотворення.
В статье акцентировано внимание на методических идеях В.А. Сухомлинского относительно организации и содержания работы над текстами, создания текстов школьниками. Обоснованно актуальность и целесообразность их использования в контексте внедрения методики формирования умений создания текстов учащихся начальных классов в соответствии с принципом текстоцентрического подхода. В частности, это работа над мотивацией к чтению, стимулирование интереса к чтению благодаря созданию специальной атмосферы; систематическая работа над текстами; уникальный опыт В.А. Сухомлинского организации и стимулирования процесса создания текстов детьми.
The article focuses on the methodological ideas of V.O. Sukhomlinsky about the organization and content of the work on texts, the creation of texts by pupils. The relevance and expediency of their use in the context of the introduction of the methodology of the formation of text-creating skills of elementary school students on the basis of the text-centric approach is substantiated. In particular, firstly, it is a work on motivation to read, stimulating interest in reading through the creation of a special atmosphere. Specifically, these are unique and, at the same time, very well-known methodological findings of VO Sukhomlynsky as a Fairy Tale Room, a specially equipped cave, classes at the School under the blue sky (under the oak, in the garden, on the meadow, etc.) At the same time - a thorough selection of texts for reading (works from the golden collection of Ukrainian and foreign literature. systematic work on texts (reading books from the library bible, the home library and discussing them, staging works, drawing illustrations to them, implementing projects that involve drawing, embroidery, drilling of heroes of works, using them during staging ) In the third grade, an outstanding teacher offers students the task: to read the text, while reading, to take a look away from the page and to consider what is depicted in the picture, and thirdly, this is a unique experience of VO Sukhomlynsky about organizing and promoting children's text creation. Unique is a personal example of a prominent teacher-innovator who demonstrated to schoolchildren a sample of text-making activity, and the systematic creation of textbooks by students from class 1. The idea of mutual learning through the creation of different age groups for text-making school is interesting. Dir under the guidance of gifted mentoring students).
 
Publisher Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715843/1/Shevchuk_L_Wid%20szyt.pdf
- Шевчук, Л.М. (2018) From reading - to textback (based on the materials of the pedagogical heritage V. Sukhomlynsky) Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. Сухомлинського. Педагогічні науки, 1 (3 (62)). pp. 181-185. ISSN 2518-7813