Особливості змісту професійної підготовки вчителя початкової школи до роботи в мультилінгвальному середовищі в Україні та Фландрії (Бельгія)
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27282/
|
|
Title |
Особливості змісту професійної підготовки вчителя початкової школи до роботи в мультилінгвальному середовищі в Україні та Фландрії (Бельгія)
Peculiarities of the content of primary school teacher professional training to working in multilingual environment in Ukraine and Flanders (Belgium) Особенности содержания профессиональной подготовки учителя начальной школы к работе в мультилингвальной среде в Украине и Фландрии (Бельгия) |
|
Creator |
Головатенко, Тетяна Юріївна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
В статті здійснений порівняльний аналіз програм підготовки майбутніх вчителів початкової школи до роботи у мультилінгвальному середовищі на прикладі Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen та Київського університету імені Бориса Грінченка; виділено та систематизовано спільні тенденції професійної підготовки на рівні змістовно-методичного забезпечення, а саме: тривалість загально-педагогічної підготовки, компетентнісно-орієнтоване навчання, індивідуалізація професійної траєкторії розвитку майбутнього вчителя, міжпредметна інтеграція на рівні освітньої програми, вивчення іноземних мов та методик їх навчання.
The article provides a comparative analysis of future primary school teacher training programs to working in a multilingual environment on the example of Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen and Borys Grinchenko Kyiv University. General tendencies in teacher training at the level of content and methodological support are highlighted and systematized. They are the duration of general pedagogical training, competency-based training, interactive learning, individualization of the professional trajectory of the future teacher, interdisciplinary integration at the level of the educational program, the study of foreign languages and teaching methodology. A significant importance before the enrollment to a Hogeschool in Flanders is given to a placement test enabling various types of further individualization of the professional training. In Ukraine individualization is applied after the institutional screening test. As evidenced by a curriculum analysis in both Flanders and Ukraine, study time of general pedagogical subjects is the same. A competency-based approach goes through the entire curriculum up to practical training which occupies a major place in the teacher training process. Teacher training to working in a multilingual environment takes place while learning foreign languages, teaching methodology, and studying socio-cultural modules/subjects. This approach is ensured through interdisciplinary integration within the curriculum. For instance, in Flanders students are offered a multilingual subject program, built as a language maintenance program type A (according to J. Cenoz) in both Dutch and French. In Ukraine students are offered an integrated course of English and teaching methodology. According to the results of our research, multilingual content of teacher training is more developed in Flanders. Therefore, further research of primary school teacher training to working in the multilingual environment in Wallonia and Brussels is needed. В статье осуществлен сравнительный анализ программ подготовки будущих учителей начальной школы к работе в мультилингвальной среде на примере Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen и Киевского университета имени Бориса Гринченко; выделены и систематизированы общие тенденции профессиональной подготовки на уровне содержательно-методического обеспечения, а именно: продолжительность общепедагогической подготовки, компетентностно-ориентированное обучение, интерактивное обучение, индивидуализация профессиональной траектории развития будущего учителя, межпредметная интеграция на уровне образовательной программы, изучение иностранных языков и методик их обучения. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27282/1/Golovatenko_T_OD_19_FLMD_PI.pdf
Головатенко, Тетяна Юріївна (2019) Особливості змісту професійної підготовки вчителя початкової школи до роботи в мультилінгвальному середовищі в Україні та Фландрії (Бельгія) Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (1-2). с. 242-258. ISSN 2312-5829 |
|