Запис Детальніше

Українська психолого-педагогічна думка як рушій гуманізації шкільної освіти в добу незалежності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715861/
 
Title Українська психолого-педагогічна думка як рушій гуманізації шкільної освіти в добу незалежності
Ukrainian psychological and pedagogical thought as the engine of humanization of school education during the period of independence
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті встановлено, що з 1990-х років в Україні розвивається нова постнекласична модель освіти, у річищі якої цінністю визнається розвиток потенцій і можливостей людини, процес її творчої самоактуалізації та самореалізації, тобто особистісно орієнтована модель. Виявлено, що система освіти у постнекласичний час утверджується на основі її інформатизації та комп’ютеризації, а розвиток особистості багато у чому пов’язується з можливостями інформаційного простору. Разом з цим впровадження нової моделі освіти не є повною відмовою від наукових уявлень і методологічних установок попередніх моделей освіти, тобто між ними наявна синергетична спадкоємність. Водночас у перше десятиліття ХХІ ст. не виявлено досліджень особистіно орієнтованого навчання окремої дитини чи групи дітей у контексті специфіки навчання, що з’явилася у постмодерних умовах глобалізованого, інформаційного суспільства.
The article establishes that since the 1990s a new post-classical model of education has been developing in Ukraine, in the course of which the development of potentials and human capabilities, the process of its creative self-actualization and self-actualization, that is, personally oriented model, is recognized as the value. It was revealed that the system of education in post-classical time is based on its informatization and computerization, and personality development is largely associated with the possibilities of information space. However, the introduction of a new model of education is not a complete rejection of scientific ideas and methodological settings of previous models of education, that is, there is synergistic continuity between them. At the same time, in the first decade of the XXI century. no research was found on personalized learning of an individual child or group of children in the context of the specific learning that emerged in the postmodern conditions of a globalized, informational society.
 
Publisher Громадська організація «Європейська наукова платформа
NGO «European Scientific Platform»
 
Date 2019
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715861/1/%D0%95%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20-%20%D0%A2%D0%BE%D0%BC%204%20%282%29%20%282%29-86-87%20%281%29%20%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%9D.%D0%9F..pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2019) Ukrainian psychological and pedagogical thought as the engine of humanization of school education during the period of independence In: With materials of the international scientific-practical conference «Problems and achievements of modern science» may 6, 2019 NGO «European Scientific Platform», м. Корк, Ірландія, pp. 85-86. ISBN 978-617-7171-80-4