Запис Детальніше

До питання про історію української філософії (Вілен Горський як методолог історико-філософської медієвістики в Україні)

Репозитарій Вінницького Національного Технічного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title До питання про історію української філософії (Вілен Горський як методолог історико-філософської медієвістики в Україні)
К вопросу об истории украинской философии (Вилен Горский как методолог историко-философской медиевистики в Украине)
On the history of Ukrainian philosophy (Vilen Gorskiy as methodologist of historical and philosophical medievalism in Ukraine)
 
Creator Целік, Т.
 
Subject філософська культура
культурологічний підхід у історії філософії
історико-філософська медієвістика
методологія історико-філософського пізнання
міфотворчість
философская культура
культурологический подход в истории философии
историко-философская медиевистика
методология историко-философского познания
мифотворчество
philosophical culture
culturological approach in the history of philosophy
historical and philosophical medieval history
methodology of historical and philosophical cognition
mythmaking
 
Description У статті розглядаються не лише проблеми становлення історії української філософії в умовах радянської доби та відповідних пріоритетів теоретичного й ідеологічного характеру, а й стан сучасної філософської україністики. Окреме місце в процесі інституціалізації історії української філософії посідає науковий доробок професора Вілена Горського, тому стаття містить аналіз його теоре-тико-методологічної спадщини, зокрема – розробленого ним культурологічного підходу. Результатами застосування останнього стали: 1) розрізнення понять «філософська теорія» та «філософська мудрість», а відтак дослідження софій-ного виміру філософської культури Київської Русі; 2) дослідження історико-філософського шару цієї філософської культури, який постає як історія цінностей, сенсожиттєвих ідеалів та ідей; 3) усунення конфлікту між релігійно-богословською та філософською інтерпретаціями одних і тих самих текстів, що становлять науковий інтерес; 4) розширення кола джерел, у тому числі й невербальних (витвори монументального живопису й архітектури), які залучаються до історико-філософського аналізу.У статті вперше порівнюються предметні поля застосування культурологічного підходу й аналітичного методу в історії філософії.Акцент зроблено на проблемах історико-філософської україністики пострадянської доби та її наукового потенціалу; в цих межах культурологічний підхід зберігає методологічну доцільність поряд з іншими методологіями.
В статье рассматриваются не только проблемы становления истории украинской философии в условиях советской эпохи и соответствующих приоритетов теоретического и идеологического характера, но и состояние современной философской украинистики. Отдельное место в процессе институциализации истории украинской философии занимают научные наработки профессора Вилена Горского, поэтому статья содержит анализ его теоретико-методологического наследия, в частности – разработанного ним культурологического подхода. Результатами применения последнего стали: 1) различение понятий «философская теория» и «философская мудрость», и как следствие исследование софистического измерения философской культуры Киевской Руси; 2) исследования историко-философского слоя этой философской культуры, который предстаёт как история ценностей, смысложизненных идеалов и идей; 3) ликвидация конфликта между религиозно-богословской и философской интерпретациями одних и тех же текстов, которые представляют научный интерес; 4) расширение круга источников, в том числе и невербальных (произведения монументальной живописи и архитектуры), которые привлекаются к историко-философскому анализу. В статье впервые сравниваются предметные поля применения культурологического подхода и аналитического метода в истории философии. Акцент сделан на проблемах историко-философской украинистики постсоветской эпохи и ее научного потенциала; в этих границах культурологический подход сохраняет методологическую целесообразность наряду с другими методологиями.
In the present article urgent problems of historical and philosophical knowledge in modern Ukraine are considered. These are not only problems of the domestic history’s formation of the Ukrainian philosophy under conditions of the Soviet epoch and corresponding theoretical and ideological priorities, but also the status of the modern philosophical Ukrainian studies. A special place in the process of institualization of the Ukrainian philosophy’s history is assigned to professor V. S. Gorsky’s scientific contribution, that is why the article contains analysis of his theoretical and methodological heritage, where culturological approach plays an essential role.

The last one allows: 1) to research exactly the sophian dimension the Kievan Rus'philosophical culture, distinguishingbetween the notions “philosophic theory” and “philosophic wisdom”; 2) to analyze historical and philosophical sphere of this philosophical culture as in point of fact a history of values and both significative and vital ideals and ideas; 3) to eliminate the opposition of religio-theological and philosophical interpretation of the same texts, which appear to have interest from the scientific point of view; 4) to broaden a range of sources, including nonverbal ones, which are added into historical and philosophical analysis, (works of monumental painting and architecture) become a source of the historical and philosophical analysis.

For the first time in the article is presented a comparison of the subject field of cultural approach and application of the analytical method in the history of philosophy.

The accent is put on problems of historical and philosophical Ukrainian studies of post-Soviet period and its scientific potential, where the culturological approach preserves methodological reasonability alongside with other methodological principles of normative science.
 
Date 2019-05-08T06:45:45Z
2019-05-08T06:45:45Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Целік Т. До питання про історію української філософії (Вілен Горський як методолог історико-філософської медієвістики в Україні) [Текст] / Т. Целік // Sententiae. – Вінниця, 2014. – № 1. – С. 154-165.
2075-6461
2308-8915
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24597
https://doi.org/10.22240/sent30.01.154
 
Language uk_UA
 
Relation Sententiae, 2014, № 1 : 154-165.
https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/205
Аверинцев С. С. К уяснению смысла надписи над конхой центральной апсиды Софии Киевской // Аверинцев С. С. Софія – Логос. Словник. – К.: Дух і Літера, 1999. – C. 214–243.
Валицкий А. По поводу “русской идеи” в русской философии // Вопросы философии. – 1994. – № 1. – С. 68–72.
Гаврюшин Н. К. Русская философия и религиозное сознание // Вопросы философии. – 1994. – № 1. – С. 65–68.
Горский В. С. Историко-философское истолкование текста. – К.: Наук. думка, 1981. – 206 с.
Горский В. С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ – начала ХІІ в. – К.: Наук. думка, 1988. – 214 с.
Громов М. Генезис и типология отечественной философии // Русская философия: история, методология, жизнь / отв. ред.: Аляев Г., Суходуб Т. (Серия: Украинский журнал русской философии. Вестник Общества русской философии при Украинском философс-ком фонде; вып. 10), – Полтава: ООО «Асми», 2011. – С. 19–32.
Замалеев А. Ф., Зоц В. А. Мыслители Киевской Руси. – К.: Вища школа. Изд-во при Киев. ун-те, 1981. – 159 с.
Замалеев А. Ф. Философская мысль в средневековой Руси (XI – XVI вв.). – Л.: Наука, 1987. – 246 с.
Лосев А. Ф. Русская философия // Введенский А.Н., Лосев А.Ф., Радлов Э. Л., Шпет Г. Г.: Очерки истории русской философии. – Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1991. – С. 67–95.
Майоров Г. Г. Формирование средневековой философии (латинская патристика). – М.: Мысль, 1979. – 431 с.
Попов Ю. Статьи С. С. Аверинцева и судьба энциклопедии в России // Личность и традиция: Аверинцевские чтения / Сост. К. Б. Сигов. – К.: Дух і літера, 2005. – С. 244–254.
Радлов Э. Л. Очерк истории русской философии // Введенский А. Н., Лосев А. Ф., Рад-лов Э. Л., Шпет Г. Г.: Очерки истории русской философии. – Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1991. – С. 96–216.
Сигов К. Эсхатологический горизонт Сергея Аверинцева // Личность и традиция: Аверин-цевские чтения…, С. 255–266.
Скэнлан Дж.П. Нужна ли России русская философия? // Вопросы философии. – 1994. – № 1. – С. 61–65.
Соколов В. В. Средневековая философия: Учеб. пособ. для студ. и асп. филос. фак. и отд-ний ун-тов. – М.: Высш. школа, 1979. – 448 с.
Вдовина О. Філософська думка Київської Русі очима українських радянських дослідників // Філософська думка. – 2013. – № 1. – С. 48–56.
Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання: зб. наук. пр. / за ред. М. Л. Ткачук; упоряд. М. Л. Ткачук, Л. Д. Архипова. – К.: Аграр Медіа Груп, 2011. – 387 с.
«Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання»: презентація книги у НаУКМА (Ткачук М., Архипова Л., Менжулін В., Чайка Т., Лютий Т., Щербак В., Пролеєв С., Йосипенко С., Руденко С., Филипович Л., Сігов К.) // Філософська думка. – 2012. – № 5. – С. 5–25.
Горський В. Дещо про історію з історією філософії (Суб’єктивні роздуми з приводу ювілею // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 288–310.
Горський В. Поняття «філософська культура» в історико-філософській науці // Філософська думка.. – 1980. – № 4. – С. 60–71.
Горський В. С. Біля джерел: (Нариси з історії філос. культури України). – К.: Вид. Дім „Києво-Могилянська акад.”, 2006. – 262 с.
Горський В. С. Історія української філософії: Курс лекцій. – К.: Наук. думка, 1996. – 288 с.
Горський В. С. Святі Київської Русі. – К.: Абрис, 1994. – 173 с.
Горський В. С. Філософія в українській культурі (методологія та історія) – Філософські нариси. – К.: Центр практичної філософії, 2001. – 236 с.
Даренський В. Філософія як смислова проективність культури // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 41–73.
Йолон П. Особистість змінює епоху // Філософська думка.. – 2012. – № 5. – С. 26–38.
Йосипенко С. Історія філософії України як галузь наукового дослідження і академічна дисципліна 1950–200 роках // Sententiae. – 2011. – № 2. – С. 112–119.
Йосипенко С. Історія філософії України у ХХ столітті: віднайдення предмета чи винайдення дисципліни // Філософська думка. – 2013. – № 1. – С. 27–36.
Йосипенко С. Л. До витоків української модерності: українська ранньомодерна духовна культура в європейському контексті. – К.: Український Центр духовної культури, 2008. – 392 с.
Козловський В. Погляд крізь роки: покоління шестидесятників як філософський тип // Філософська думка.. – 2012. – № 5. – С. 39–80.
Капранов С. Історико-філософська методологія Вілена Горського та проблеми дослідження японської філософії // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 118–132.
Лисий І. Національно-культурна ідентичність української філософії у баченні Вілена Горського // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 97–117.
Малахов В. Чотири чверті шляху. Роздуми про генераційний злам у київському філософському середовищі 1970-х років // Філософська думка.. – 2012. – № 5. – С. 65–80.
Проблема історико-філософської методології у працях Вілена Горського (З матеріалів наукового семінару відділу історії української філософії імені Г. С. Сковороди НАН України (підгот. Олена Вдовина) // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 133–151.
Тихолаз А. Г. До питання про присутність філософії Платона в культурі Київської Русі // Практична філософія. – 2002. – № 2. – С.48–68.
Ткачук М. Вілен Горський на шляху до себе // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання, 2011. – С. 9–37.
Ткачук М. Дмитро Чижевський і традиція українського «серцезнавства» // Філософська думка. – 2008. – № 2. – С. 51-60.
Целік Т. В. До проблеми можливості використання невербальних джерел у історико- філософcькому дослідженні / Т. В. Целік // Філософські ідеї в культурі Київської Русі / Збірник наукових праць за матеріалами ІІ давньоруських історико-філософських читань "Філософські ідеї в культурі Київської Русі" (Полтава, 10 червня 2009 р.). – Пол-тава, РВВ ПДАА, 2009. – С. 10–22.
Целік Т. В. Наукова коректність як самоцензура або хто такі «давні укри» і чи повинен нести персональну відповідальність Платон // Русская философия: история, методология, жизнь…, С. 733–750.
Целік Т. В. В. С. Горський у сучасному історико-філософському українознавстві / Т. В. Целік // Філософські ідеї в культурі Київської Русі. – Полтава, 2008. – С. 11–28.
Целік Т. В. Особистісне начало у філософській культурі Київської Русі. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2005 а. – 312 с.
Целік Т. В. Чи потребує вітчизняна філософська традиція апології? // Ноосфера і цивілізація. Випуск № 2(5). – Донецьк: ДонНТУ, 2005b. – С. 17-23.
Шегута М. Чи потрібна історія філософії? // Філософська думка. – 2008. – № 2. – С. 3–14.
Шпет Г. Г. Очерк о развитии русской философии // Введенский А. Н., Лосев А. Ф., Радлов Э. Л., Шпет Г. Г.: Очерки истории русской философии. – Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1991. – С. 217–578.
 
Format application/pdf
 
Publisher ВНТУ