Запис Детальніше

Котинґемова концепція триалізму Декарта й сучасні дискусії

Репозитарій Вінницького Національного Технічного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Котинґемова концепція триалізму Декарта й сучасні дискусії
Коттингемова концепция триализма Декарта и современные дискуссии
Cottingam’s conception of Descrates’s trialism and modern discussions
 
Creator Боднарчук, Л.
Сень, А.
 
Subject Декарт
дуалізм
триалізм
проблема співвідношення розуму й тіла
дуализм
триализм
проблема соотношения ума и тела
Descartes
dualism
trialism
mind–body problem
 
Description В статті описано підходи головних прихильників тлумачення картезіанства як триалізму (Дж. Котинґем, П. Гофман, Т. Шмальц та ін.) і критику їхніх ідей прихильниками дуалістичного тлумачення картезіанства (М. Роземонд та ін.). Відзначено істотні зміни в сучасному розумінні дуалізму, спричинені полемікою з «триалістами».
The approaches of the main interpreters of Cartesianism as trialism (J. Cottingam, D. Hoffman, T. Schmaltz, etc.) and the critisism of their ideas made by supporters of dualistic interpretation of Cartesianism (M. Rozemond, etc.) are described in the article. Significant changes in the current interpretation of dualism caused by controversy with trialism are marked.
В статье описаны подходы главных сторонников толкования картезианства как триализма (Дж. Коттингем, П. Гофман, Т. Шмальц и др.) и критика их идей сторонниками дуалистической трактовки картезианства (М. Роземонд и др.). Отмечены существенные изменения в современном понимании дуализма, вызванные полемикой с «триалистами».
 
Date 2019-05-09T18:22:12Z
2019-05-09T18:22:12Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Боднарчук, Л. Котинґемова концепція триалізму Декарта й сучасні дискусії [Текст] / Любов Боднарчук, Анастасія Сень // Sententiae. – Вінниця, 2014. – № 1. – С. 197-210.
2075-6461
2308-8915
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/24630
https://doi.org/10.22240/sent30.01.196
 
Language uk_UA
 
Relation Sententiae, 2014, № 1 : 197-210.
https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/208
Beyssade, J.-M. (2014). The Analysis of the Piece of Wax. [In Ukrainian]. In O. Khoma (Ed.), Descartes' «Meditations» in the mirror of modern interpretations: Jean-Marie Beyssade, Jean-Luc Marion, Kim Sang Ong-Van-Cung (pp. 7-22). Kyiv: Duh i Litera.
Chappell, V. С. (2008). Descartes on Substance. In J. Broughton, & J. Carriero (Eds.), A companion to Descartes. Malden, MA: Blackwell.
Cottingam, J. (2008a). Cartesian Reflections: Essays on Descartes's philosophy. Oxford: Oxford UP.
Cottingam, J. (2008b). Cartesian trialism. In J. Cottingam, Cartesian Reflections: Essays on Descartes's philosophy (pp. 174-187). Oxford: Oxford UP.
Khoma, O. (Ed.). (2014). Descartes' «Meditations» in the mirror of modern interpretations: Jean-Marie Beyssade, Jean-Luc Marion, Kim Sang Ong-Van-Cung. Kyiv: Duh i Litera.
Hoffman, P. (1999). Cartesian composites. Journal of the History of Philosophy, 37(2), 251-270. https://doi.org/10.1353/hph.2008.0912
Hoffman, P. (1990). Cartesian Passions and Cartesian Dualism. Pacific Philosophical Quarterly, 71, 310-333.
Hoffman, P. (2009). Essays on Descartes. New York: Oxford UP.
Hoffman, P. (1986). The Unity of Descartes's Man. Philosophical Review, 95(3), 339-370. https://doi.org/10.2307/2185464
Kaufman, D. (2008). Descartes on Composites, Incomplete Substances, and Kinds of Unity (pp. 39-73). Archiv für Geschichte der Philosophie,90(1), 39-73. https://doi.org/10.1515/agph.2008.002
Kripke, S. A. (1980). Naming and necessity. Cambridge, Mass: Harvard UP.
Markie, P. (1994). Descartes's concepts of substance. In J. Cottingham (Ed), Reason, will, and sensation: studies in Descartes's metaphysics (pp. 63-87). Oxford: Clarendon Press; Oxford; NY: Oxford UP.
Richardson, R. C. (1982). The 'Scandal' of Cartesian Interactionism. Mind, 91(361), 20-37. https://doi.org/10.1093/mind/XCI.361.20
Rozemond, M. (1998). Descartes's Dualism. Cambridge, Mass.; London: Harvard UP.
Schmaltz, T. M. (1992). Descartes and Malebranche on Mind and Mind-Body Union. The Philosophical Review, 101(2), 281-325. https://doi.org/10.2307/2185536
Skirry, J. (2001). A Hylomorphic Interpretation of Descartes's Theory of Mind-Body Union. Proceedings of the American Catholic Philosophical Association, 75, 267-283. https://doi.org/10.5840/acpaproc2001752
Skirry, J. (2005). Descartes and the Metaphysics of Human Nature. London & NY: Continuum.
Skirry, J. (2004). Does Descartes's Real Distinction Argument Prove Too Much? American Catholic Philosophical Quarterly, 78(3), 399-423.
Wilson, M. D. (1976). Descartes: The Epistemological Argument for Mind-Body Distinctness. Nous, 10, 3-15. https://doi.org/10.2307/2214469
Zaldivar, E. (2011). Descartes's Theory of Substance: Why He Was Not a Trialist. British Journal for the History of Philosophy, 19(3), 395-418. https://doi.org/10.1080/09608788.2011.563519
Zaldivar, E. (2005). Was Descartes a Trialist? (A thesis presented to the Graduate School of the University of Florida). Gainesville, Fl.: University of Florida.
Descartes, R. (1996). Œuvres complètes in 11 vol. (Ch. Adam, & P. Tannery, Eds.). Paris: Vrin.
Descartes, R. (1963-1973). Œuvres philosophiques (T. I-ІІI). (F. Alquié, Éd.). Paris: Garnier frères.
Kambouchner, D. (1995). L'homme des passions: commentaires sur Descartes (Т. 1). Paris: Albin Michel.
Marion, J.-L. (2013). Sur la pensée passive de Descartes. Paris: PUF. https://doi.org/10.3917/puf.mario.2013.01
Olivo, G. (1993). L'homme en personne. In Th. Verbeek (Ed.), Descartes et Regius: autour de l'Explication de l'esprit humain Amsterdam (pp. 69-91). Amsterdam: Rodopi.
 
Format application/pdf
 
Publisher ВНТУ