Ukrainian and foreign experience in employing biographical method to study prominent figures in pedagogy
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715923/
https://content.sciendo.com/view/journals/rpp/8/3/article-p92.xml |
|
Title |
Ukrainian and foreign experience in employing biographical method to study prominent figures in pedagogy
Український та зарубіжний досвід використання біографічного методу у дослідженні персоналії |
|
Creator |
Samko, Alla
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The article analyzes the term “biographical method”, which consists in the idea of a biography being one’s life journey. Its essence was disclosed through the views of the leading Ukrainian and foreign scholars. The origins of the biographical method as the main tool for studying prominent figures were specified. The article contains the domain-specific classification of biographical sources including autobiographies, biographies, life stories, personal experience stories, surveys and interviews, public and private archival materials, printed and hand-written heritage of authors, memoirs o f their contemporaries, etc. Specific attention is paid to the fact that biographical researches can characterize the course of life of a particular figure in pedagogy, the era in which he/she lived and worked, the process of shaping and developing his/her worldview and pedagogical views. Consequently, one can highlight the main stages in the pedagogue’s life, better understand the essence of his/her cultural, educational activities, grasp his/her unique identity, reveal certain patterns in various facts of his/her biography that have caused the emergence and development of particular educational and pedagogical ideas. Based on theoretical analysis of the works by Ukrainian and foreign scholars, it was concluded that the biographical method could determine the influence of society on the development of the individual, his/her life position, values and ideals, different moments of the society’s life at one time period or another, social contexts, rules and norms. It was found that when studying the biographies of prominent figures in pedagogy one should be able to balance the given material on the pedagogue’s activities, the description of his/her works and theoretical analysis and understanding of the trends in the development of his/her views and a reasonable assessment of his/her contributions. У статті здійснено аналіз терміну «біографічний метод», сутність якого можна викласти за формулою «особистість – це життєвий шлях людини». Розглянуто його зміст крізь призму поглядів провідних вітчизняних та зарубіжних учених. З’ясовано витоки становлення біографічного методу як провідного інструменту наукового дослідження персоналії. Подано предметну класифікацію джерел біографічного матеріалу до якого належать: автобіографії, біографії, життєві історії, історії персонального досвіду, опитування та інтерв’ю, публічні та приватні архівні матеріали, друковану й рукописну спадщину автора, спогади його сучасників тощо. Акцентується увага на тому, що комплекс джерельної бази біографічних досліджень допомагає охарактеризувати: перебіг життя педагогічної персоналії; епоху, в якій вона жила і працювала; процес становлення і розвитку її світоглядних позицій; формування педагогічних поглядів. Зазначено, що це дає змогу не тільки висвітлити основні етапи життєвого шляху педагога, а й глибше зрозуміти сутність його культурно-просвітницької та педагогічної діяльності, осягнути неповторну самобутність цієї особистості, розкрити певні закономірності у різних фактах біографії, що стали причиною появи й розвитку його педагогічних ідей. Автором представлено розгляд основних компонентів наукової біографії. На підставі теоретичного аналізу праць зарубіжних і вітчизняних науковців зроблено висновок, що біографічний метод дає можливість виявити вплив соціуму на формування особистості, її життєвого шляху, вибір своєї життєвої позиції, цінностей та ідеалів, різних моментів життя суспільства в той чи інший період часу, соціальних контекстів, правил та норм. Встановлено, що дослідження персоналії має збалансовано поєднувати фактичний матеріал щодо діяльності педагога, характеристику його праць та теоретичний аналіз і осмислення тенденцій розвитку його поглядів та обґрунтовану оцінку його внеску. |
|
Publisher |
Хмельницький національний університет
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715923/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%BE%20eng_2.pdf
- Samko, Alla (orcid.org/0000-0003-0785-0510 <http://orcid.org/0000-0003-0785-0510>) (2018) Ukrainian and foreign experience in employing biographical method to study prominent figures in pedagogy Comparative Professional Pedagogy, 3 (8). pp. 92-98. ISSN 2308-4081 |
|