Науково-технічна творчість
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715893/
http://undip.org.ua/news/library/posibniki_detail.php?ID=6826 |
|
Title |
Науково-технічна творчість
Scientific and technical creativity |
|
Creator |
Тарара, Анатолій Михайлович
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
|
|
Description |
У посібнику «Науково-технічна творчість» для профільного навчання старшокласників висвітлено широкий спектр теоретичних і практичних питань науково-технічної творчості старшокласників, що слід розглядати як основу їх підготовки вчителем до творчої технічної діяльності, свідомого вибору своєї майбутньої професії, формування у старшокласників предметно проектно-технологічної компетентності та компетентності у науково-технічній творчості. Ідея формування змісту посібника полягає у використанні в якості змістових центрів сукупність основних видів науково-технічної творчості фахівців: проектування, конструювання, раціоналізація, винахідництво, розроблення технологічних процесів. Тому науково-технічна творчість у змісті посібника розглядається у формі основних видів науково-технічної творчості фахівців. Зміст кожного виду науково-технічної творчості розкрито у посібнику глибоко, різносторонньо, на зрозумілому вчителю науково-методичному рівні. Розгляду кожного виду технічної творчості у посібнику присвячено окремий розділ, зміст яких розроблено на засадах компетентнісного підходу. Використовуючи матеріал посібника, вчитель технології на високому методичному рівні зможе організувати засвоєння знань старшокласниками з раціоналізації, винахідництва, проектування, конструювання, технології виготовлення виробів, що сприятиме розвитку їхніх різнобічних творчих здібностей, підготовці до свідомого вибору своєї майбутньої професійної діяльності чи напряму подальшого навчання. Особлива увага у посібнику акцентується на психологічних основах творчої діяльності людини та важливості їх врахування вчителем у процесі профільного навчання старшокласників. Мова йде про такі якості людини як: інертність мислення, «обхідне мислення», асоціації, асоціативне мислення, інтуїція тощо. Їхня сутність розкриваються у розділі посібника «Основи науково-технічної творчості фахівців для формування у старшокласників предметної проектно-технологічної компетентності». Матеріал посібника сприятиме формуванню вчителем технології компетентності старшокласників у теоретичних питаннях науково-технічної творчості, розробленні творчого проекту, проектуванні і виготовленні технічних об’єктів і виробів реального застосування, розроблення раціоналізаторських пропозицій, формуванні винахідницьких ідей, вирішенні творчих завдань тощо. Матеріал посібника з успіхом може бути використаний не лише вчителями технологій, а й керівниками гуртків технічної творчості, викладачами і студентами відповідних факультетів тощо. A wide range of theoretical and practical issues of scientific and technical creativity of senior pupils has been covered in the manual "Scientific and technical creativity" for the profile education of senior pupils, which should be regarded as the basis for their teacher training in creative technical activities, conscious choice of their future profession, the formation of design and technological senior pupils’ competence and competence in scientific and technical creativity. The idea of forming the content of the manual is to use as a content center a set of basic types of scientific and technical creativity of specialists: design, design, rationalization, invention, development of technological processes. Therefore, scientific and technical creativity in the content of the manual is considered in the form of the main types of scientific and technical creativity of specialists. The content of each type of scientific and technical creativity is described in the manual deeply, versatilely, on the comprehensible teacher's scientific and methodological level. Consideration of each type of technical creativity in the manual is devoted to a separate section, the content of which is developed on the basis of a competent approach. Using the material of the manual, the teacher of technology at a high methodological level will be able to organize the mastering of knowledge by senior students for the rationalization, invention, design, construction, technology of manufacturing products, which will promote the development of their versatile creative abilities, preparation for the conscious choice of their future professional activities or the direction of further education. Special attention in the manual focuses on the psychological foundations of human creative activity and the importance of their consideration by the teacher in the process of profile education of senior pupils. These are the following qualities of a person: inertness of thinking, "by-passing thinking", association, associative thinking, intuition, etc. Their essence is disclosed in the section of the manual "Fundamentals of scientific and technical creativity of specialists for the formation of subject design and technological competence among senior pupils". The material of the manual will contribute to the formation of a teacher's technology for the competence of senior pupils in theoretical issues of scientific and technical creativity, the development of creative projects, the design and manufacture of technical objects and products of real use, the development of innovative offers, the formation of inventive ideas, solving creative problems, etc. The material of the manual can be used with success not only by technology teachers, but also by leaders of technical art circles, teachers and students of relevant departments etc. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715893/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA.-%D1%82%D0%B5%D1%85.-%D1%82%D0%B2.-%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D0%A2%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%80%D0%B0-%D0%90.%D0%9C.%20%281%29.pdf
Тарара, Анатолій Михайлович (orcid.org/0000-0001-7517-0651 <http://orcid.org/0000-0001-7517-0651>) (2017) Scientific and technical creativity Педагогічна думка, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-644-496-0 |
|