Запис Детальніше

Наступність формування ключових компетентностей учнів поча ткової школи в процесі навчання іноземної мови : інтерпретування результатів аналізу чинних навчальних програм

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715931/
 
Title Наступність формування ключових компетентностей учнів поча ткової школи в процесі навчання іноземної мови : інтерпретування результатів аналізу чинних навчальних програм
Continuity of formation of key competences of elementary school students in the process of learning a foreign language: interpretation of the results of the analysis of the current curriculum
 
Creator Горошкін, Ігор Олександрович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті на основі аналізу змісту чинної навчальної програми з іноземних мов та узагальнення його результатів визначено наступність формування визначених ключових компетентностей учнів початкової школи відповідно до загальних характеристик ситуативного спілкування.
Критеріями аналізу стали тематичний, лексичний, функційний. Особливу увагу приділено проблемі врахування в освітньому процесі психофізіологічних особливостей учнів початкових класів. Доведено, що формування ключових компетентностей учнів початкових класів у процесі навчання іноземної мови має здійснюватися комплексно, передусім через добір ситуативних завдань, які спонукають до засвоєння мовного матеріалу, соціокультурних реалій, а також сприяють розширенню комунікативного й соціального досвіду учнів.
The article based on the analysis of the content of the current curriculum in foreign languages and the synthesis of its results determines the continuity of the formation of the identified key competencies of primary school students in accordance with the general characteristics of situational communication. The criteria of the analysis were thematic, lexical, functional. The thematic criterion reflects the potentialities of the topics of situational communication for the formation of key competencies of elementary school students. The lexical determined the correspondence of vocabulary, which primary school students learn for the formation of key competencies. The functional criterion made it possible to see the possibility of formation of the indicated competencies through a number of speech functions, which are mastered by pupils of grades 1-4. Particular attention is paid to the problem of taking into account in the educational process the psychophysiological features of elementary school students. It has been determined that in the process of learning foreign languages, each key competence is characterized by a certain set of socially meaningful communicative skills; abilities in various kinds of foreign-language activities, communicative behavior, formation and improvement of which testifies to the consistent work on the formation of key competencies of students, which must be carried out systematically and consistently. It has been proved that the formation of key competences of primary school students in the process of teaching a foreign language should be carried out comprehensively, first of all through the selection of situational tasks that lead to the acquisition of language material, socio-cultural realities and also contribute to the broadening of the communicative and social experience of students.
 
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715931/1/Goroshkin_KamPod_2019.pdf
- Горошкін, Ігор Олександрович (orcid.org/0000-0003-2694-458X <http://orcid.org/0000-0003-2694-458X>) (2019) Continuity of formation of key competences of elementary school students in the process of learning a foreign language: interpretation of the results of the analysis of the current curriculum Педагогічна освіта: теорія і практика, 2 (1 (26)). pp. 315-326. ISSN 2309-9763