The leadership qualities formation of future educators by means of student self-government
Цифровой репозитарии Национального технического университета "Харьковский политехнический институт" (eNTUKhPIIR)
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
The leadership qualities formation of future educators by means of student self-government
Формування якості лідерства майбутніх освітелів засобами студентського самоврядування |
|
Creator |
Gurevich, Roman
Brovchak, Liudmyla Kholkovska, Iryna |
|
Subject |
leadership
leadership theories leadership conceptions leadership quali-ties students student self-governance future teachers лідерство теорії лідерства концепція лідерства лідерські якості студенти студентське самоврядування майбутні вчителі |
|
Description |
The article reveals the meaning of the notion “leadership”. Modern national and foreign approaches which determine leadership have been analyzed. Processes of leader-ship and management have been compared. Main characteristics of future educators` leader-ship qualities have been proposed. Components in the structure of leadership qualities of stu-dents of higher educational establishments have been suggested: the self-organization ability, the organizational activity ability, the interpersonal cooperation organization ability. Criteria of future educators `leadership qualities maturity have been determined: cognitive, opera-tional, personal. The emphasis is placed on the fact, that educational establishments have the opportunity to form leadership qualities with the help of the students` participation in the work of self-governing bodies. The brief description of the experimental approach of students` who are going to be future educators, leadership qualities by means of student self-govern-ance has been suggested. The educational potential of “Young Leader School” (translitera-tion “Shkola Molodoho Lidera”) in the formation of pedagogical university students` leader-ship qualities has been viewed. The staged nature of the organization of various forms of the extracurricular educational activities of students has been revealed.
У статті розкривається зміст поняття "лідерство". Проаналізовано сучасні національні та зарубіжні підходи, які визначають лідерство. Порівняно процеси лідерства та управління. Запропоновано основні характеристики лідерських якостей майбутніх вихователів. Запропоновано компоненти в структурі лідерських якостей студентів вищих навчальних закладів: здатність до самоорганізації, здатність до організаційної діяльності, здатність організації міжособистісної співпраці. Визначено критерії зрілості лідерських якостей майбутніх вихователів: пізнавальна, оперативна, особистісна. Акцент робиться на тому, що навчальні заклади мають можливість формувати лідерські якості за допомогою участі студентів у роботі органів самоврядування. Запропоновано короткий опис експериментального підходу студентів, які будуть майбутніми педагогами, лідерськими якостями за допомогою студентського самоврядування. Розглянуто освітній потенціал "Молодої школи лідерів" (транслітерація "Школа молодого лідера") у формуванні лідерських якостей педагогічних студентів університету. Виявлено поетапний характер організації різноманітних форм позашкільної виховної діяльності студентів. |
|
Date |
2019-05-14T14:37:15Z
2019-05-14T14:37:15Z 2019 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Gurevich R. The leadership qualities formation of future educators by means of student self-government / R. Gurevich, L. Brovchak, I. Kholkovska // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2019. – № 1. – С. 89-101.
http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/41107 10.20998/2078-7782.2019.1.08 orcid.org/0000-0003-1304-3870 orcid.org/0000-0001-8321-9267 orcid.org/0000-0002-2498-1902 |
|
Language |
en
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Publisher |
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
|
|