Запис Детальніше

Дитинство як соціальний феномен: філософська концептуалізація

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Дитинство як соціальний феномен: філософська концептуалізація
 
Creator Загарницька, Ірина Іванівна
 
Subject дитинство
соціальні характеристики феномену дитинства
філософія дитинства
глобальні процеси
еволюція дитинства
якість дитинства
соціалізація та індивідуалізація сучасної дитини
права дитини
childhood
social characteristics of the phenomenon of child
childhood philosophy
global processes
evolution of childhood
the quality of childhood
socialization and individualization of the modern child
rights of the child
101.1:316.3-053.4/6
 
Description У дисертації узагальнено і поглиблено теоретичні та методологічні засади розробки феномену дитинства; проведено філософський аналіз його сутності та значення для розкриття потенціалу особистості і динамічного розвитку держави в контексті сучасних цивілізаційних змін. Обгрунтовано доцільність інтеграції всіх аспектів вивчення дитинства як самостійного і сутнісно-творчого явища в межах окремої галузі наукових знань – філософії дитинства. Сформульовано соціально-філософське тлумачення поняття дитинства не лише як цілісного інтегративного соціокультурного комунікативного просторово-часового феномену зі своїми цінностями і смислами, а й як сформованої і до певної міри контрольованої конкретним суспільством сукупності об’єктів, процесів, соціальних інститутів, покликаних підготувати молоде покоління до ефективної життєдіяльності у соціумі. Досліджено передумови і напрями трансформації дитинства на зламі епох, показано протиріччя між усвідомленням соціокультурної цінності даного феномену та реальним ставленням до дитини в епоху постмодерну. Окреслено сутність і напрямки розгортання глобальних процесів, що обумовлюють характерні особливості соціалізації та індивідуалізації сучасної дитини; через філософську рефлексію феномену «дитина-індиго» показано зміст і закономірності розкриття неповторності людської особистості. Виявлено досягнення і прорахунки України щодо забезпечення якості дитинства, досліджено ефективність вітчизняного нормативно-правового підґрунтя його існування та розвитку. Розкрито значення дошкільної освіти для становлення особистості дитини у просторі динамічних суспільних трансформацій; проаналізовано проблеми її модернізації в світлі сучасних процесів соціально-економічного розвитку України.
The theoretical and methodological principles of development of the childhood phenomenon are summarized in the thesis; the philosophical analysis of its nature and importance for the potential of the individual and the dynamic development of the state in the context of modern civilization changes are held. The necessity of integrating of all aspects of the study of childhood as a separate and essential, creative phenomenon within a particular branch of scientific knowledge – philosophy of childhood – is explained. Socio-philosophical interpretation of childhood was formulated not only as a holistic integrative socio-cultural communicative space-time phenomenon with its values and meanings, but also as prevailing and to some extent controlled by the society totality of objects, processes, social institutions, those should prepare the younger generation for effective life in society. The preconditions and directions of the childhood transformation at the turn of the eras are researched; the contradictions between social and cultural awareness of the value of this phenomenon and the real attitude to the child in the postmodern era are shown. The nature and directions of deployment of the global processes which determine the distinctive features of the socialization and individualization of modern child are outlined; the content and patterns of disclosure uniqueness of human personality through philosophical reflection of the «indigo child» phenomenon are shown. The achievements and failures of Ukraine regarding the quality of childhood, the effectiveness of the domestic legal basis of its existence and development are studied. The value of pre-school education for the development of the child in the space of dynamic social transformations, the problems of modernization in the light of contemporary processes of social and economic development of Ukraine are analyzed.
 
Date 2014-03-11T09:42:38Z
2014-03-11T09:42:38Z
2013
 
Type Other
 
Identifier Загарницька, Ірина Іванівна. Дитинство як соціальний феномен: філософська концептуалізація : автореф. дис. ... докт. філософ. наук : 09.00.03 / І. І. Загарницька ; наук. консультант В. П. Андрущенко ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2013. - 36 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/4773
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова