Запис Детальніше

Особливості взаємозв’язку образного і понятійного мислення у дітей молодшого шкільного віку

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Особливості взаємозв’язку образного і понятійного мислення у дітей молодшого шкільного віку
 
Creator Пасічник, Наталія Олексіївна
 
Subject образ
поняття
зв’язок
образне мислення
понятійне мислення
молодший шкільний вік
полімодальність
взаємопереходи
розвиток
image
notion
connection
image thinking
notional thinking
young school age
159.995 :373.3 (043.3)
 
Description Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних особливостей взаємозв’язку між образним та понятійним мисленням у дітей молодшого шкільного віку. Розроблено структурну модель образно-понятійної сфери молодших школярів, складовими якої виступають полімодальні образи, емпіричні та наукові поняття різного рівня узагальненості, образно-понятійні та понятійно-образні узагальнення. Обґрунтовано зміст поняття «образно-понятійна сфера молодшого школяра», визначено психологічні особливості взаємозв’язку між образним та понятійним мисленням, показано можливі шляхи двосторонніх переходів між образами та поняттями. Виявлено недостатній рівень розвитку образного і понятійного мислення в учнів 1-4-х класів та наявність міцного зв’язку між ними. Обґрунтовано, розроблено та доведено ефективність психолого-педагогічної програми оптимізації розвитку образно-понятійної сфери молодших школярів з урахуванням зв’язків між образним і понятійним мисленням та індивідуальних особливостей рухливості/інертності нервових процесів. Сформульовано рекомендації, спрямовані на розвиток образно-понятійної сфери молодших школярів та підвищення компетентності вчителів початкової школи стосовно індивідуальних та вікових особливостей розвитку мислення в учнів молодшого шкільного віку.
Thesis research is dedicated to study of psychological peculiarities of image and notional thinking interconnections among young school age children. A structural model of image and notional sphere of younger school children has been developed. Constituent parts of it are polymodal images, empiric and scientific notions of different aggregation level, image-notion and notion-image aggregations. We have grounded the main idea of the notion “image-notional sphere of a younger school child”. The top of this system is presented by an aggregated image-notional knowledge as an integral and inseparable formation. We have determined physiological peculiarities of interconnections between image and notional thinking and demonstrated possible ways of transition from image to notion and its reverse process. During the research we have found an insufficient level of image and notional thinking development among students of 1-2 classes but strong connection between them.
The psychological-pedagogical program for the optimization of image-notional sphere of young school students taking into account connections between image and notional thinking and individual peculiarities of activity/passivity of neural processeshas been developed. It’s effectiveness was justified and checked. The recommendations, aimed to develop image-notional sphere among young school students, and to improve competencies of elementary school teachers regarding individual and age peculiarities of young school students’ development have been formed.
 
Date 2015-04-09T08:43:42Z
2015-04-09T08:43:42Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Пасічник, Наталія Олексіївна. Особливості взаємозв'язку образного і понятійного мислення в учнів молодшого шкільного віку : автореферат дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. О. Пасічник ; наук. кер. Т. М. Лисянська ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2015. - 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/6730
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова