Особливості діагностики імпресивного рівня розвитку синтаксикчного компонента мовленнєвої компетенції умолодших школярів із моторною алалією
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Особливості діагностики імпресивного рівня розвитку синтаксикчного компонента мовленнєвої компетенції умолодших школярів із моторною алалією
|
|
Creator |
Сорочан, Ю. Б.
|
|
Subject |
синтаксичний рівень
моторна алалія мовленнєвий онтогенез синтаксический уровень моторная алалия речевой онтогенез syntactic level motor аlaliya 376.36 + 81`364 |
|
Description |
У статті розглядається проблема діагностики рівня розвитку синтаксичного компоненту мовленнєвої компетенції у молодших школярів із моторною алалією на сучасному етапі, що є одним із провідних завдань сучасної логопедичної науки в контексті дослідження та формування мовленнєвої діяльності у процесі нормального та порушеного онтогенезу. Здійснено аналіз існуючих моделей мовленнєвого розвитку вітчизняних та закордонних науковців. Проаналізовано, що у більшості методик, які базуються на розумінні алалії як розладу, обумовленого патологією моторики або немовних форм психічної діяльності, не простежується чітко обгрунтованої системи формування мовного механізму. Виходячи з цього, розроблений варіант дослідження спирається на розуміння механізму моторної алалії, грунтуючись саме на «мовній» концепції, що надасть можливості для більш поглибленого вивчнення типових порушень у логопатів із моторною алалією на імпресивному рівні (семантичних, лексичних, граматичних та фонематичних). Зазначено, що структура мовленнєвого дефекту у вищезазначеної групи логопатів буде визначатись згідно нейролінгвістичного та психолінгвістичного аспектів, пов`язаних з локалізацією ВПФ у корі головного мозку. Обгрутована доцільність та певна послідовність надання різних види допомоги у ході виконання проб в межах експериментального дослідження у разі виникнення труднощів. Розроблен змістовний коментар, щодо диференціальної діагностики школярів із моторною алалією за формами, залежно від провідної дії механізму органічного ураження. Зазначі подальші шляхи удосконалення діагностики рівня мовного розвитку в контексті загальної відновлювальної роботи з дітьми із ТПМ.
В статье рассматривается проблема диагностики уровня развития синтаксического компонента речевой компетенции у младших школьников с моторной алалией на современном этапе, что является одним из ведущих заданий современной логопедической науки в контексте исследования и формирования речевой деятельности в процессе нормального и нарушенного онтогенеза. Осуществлен анализ существующих моделей речевого развития отечественных и заграничных ученых. Проанализировано, что в большинстве методик, которые базируются на понимании алалии как расстройства, обусловленного патологией моторики или неязыковых форм психической деятельности, не прослеживается четко обоснованной системы формирования языкового механизма. Исходя из этого, разработанный вариант исследования опирается на понимание механизма мотроной алалии, основываясь именно на «языковой» концепции, которая предоставит возможности для более углубленного изучения типичных нарушений у логопатов с моторной алалией на импрессивном уровне (семантических, лексических, грамматических и фонемных). Отмечено, что структура речевого дефекта у вышеупомянутой группы детей будет определяться согласно нейролингвистического и психолингвистического аспектов, связанных с локализацией ВПФ в коре головного мозга.Обоснована целесообразность и определенная последовательность в предоставлении разных виды помощи по ходу выполнения проб в пределах экспериментального исследования в случае возникновения трудностей. Розработан содержательный комментарий, относительно дифференциальной диагностики логопатов с моторной алалией по формам, в зависимости от ведущего действия механизма органического поражения. Обозначены дальнейшие пути усовершенствования диагностики уровня языкового развития в контексте общей коррекционной работы с детьми с ТНР. In the article the problem of diagnostics of level of development of syntactic component of speech competence is examined for junior schoolchildren with motor аlaliya on the modern stage, that is one of leading tasks of modern speech therapy science in the context of research and forming of speech activity in the process of normal and broken ontogenesis. The analysis of existent models of speech development of home and foreign scientists is carried out. It is analysed, that in most methodologies, which are based on understanding of аlaliya as the disorder conditioned by pathology of movement or unlanguage forms of psychical activity, not traced clearly reasonable system of forming of language mechanism. On this basis, the worked out variant of research leans against understanding of mechanism of motor аlaliya, being base on exactly «language» conception which will give to possibility for more deep study of typical violations for logopats with motor аlaliya at impressive level (semantic, lexical, grammatical and phoneme). It is marked that the structure of speech defect at the above-mentioned group of children will be determined in obedience to neurolinguistik and psycholinguistic the aspects related to localization of VPF in a cortex. Expediency and certain sequence are reasonable in a grant different types of help on motion implementation of tests within the limits of experimental research in case of origin of difficulties. Created rich in content comment, relatively differential diagnostics of logopats with motor аlaliya on forms, depending on the leading action of mechanism of organic defeat. The further ways of improvement of diagnostics of level of language development are marked in the context of general correction work with children with heavy infringement of speech. |
|
Date |
2015-07-03T12:30:10Z
2015-07-03T12:30:10Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Сорочан Ю. Б. Особливості діагностики імпресивного рівня розвитку синтаксикчного компонента мовленнєвої компетенції умолодших школярів із моторною алалією / Ю. Б. Сорочан // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 26. - C. 217-221.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7719 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|