Запис Детальніше

Психолінгвістичні механізми виникнення різних форм дисграфії у дітей молодшого шкільного віку

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Психолінгвістичні механізми виникнення різних форм дисграфії у дітей молодшого шкільного віку
 
Creator Тенцер, Л. В.
 
Subject писемне мовлення
мовленнєвий розвиток
мовна здібність
письменная речь
речевое развитие
языковая способность
written speech
language development
language ability
 
Description У статті подається аналіз формування навичок писемного мовлення та розкриваються психологічні та психолінгвістичні механізми виникнення різних форм дисграфії у дітей молодшого шкільного віку. Виділено основні умови формування навичок письма, підкреслюється роль мовних здібностей в опануванні писемного мовлення. Зібрані і проаналізовані праці провідних вітчизняних і зарубіжних вчених, що відображають знання про психофізіологічну структуру писемного мовлення та передумови його формування, сучасні уявлення логопедії щодо проблеми порушення письма у молодших школярів. Зазначено, що пізнавальна діяльність молодших школярів із дисграфією характеризується певними особливостями: більш низьким рівнем розвитку мислення, сприймання, пам'яті, уваги, неоднорідністю і варіативністю проявів, різною структурою порушення, диспропорцією у розвитку психічних процесів, а також різних структурно-функціональних компонентів психічних функцій. У статті розглядається проблема ефективності логопедичної роботи при подоланні дисграфії у молодших школярів, яка значно зростає при цілеспрямованому розвитку у них не лише специфічних, а й загальнофункціональних механізмів мовленнєвої діяльності (мислення, сприймання, пам'яті, уваги) у процесі комплексного корекційно-розвивального навчання.
В статье проводится анализ формирования навыков письменной речи и раскрываются психологические и психолингвистические механизмы возникновения различных форм дисграфии у детей младшего школьного возраста. Выделены основные условия формирования навыков письма, подчеркивается роль языковых способностей в овладении письменной речью. В представленном материале собраны и проанализированы труды ведущих отечественных и зарубежных ученых, отражающие знания о психофизиологической структуре письменной речи и предпосылок ее формирования, современные представления логопедии о проблемах нарушения письма у младших школьников. Отмечено, что познавательная деятельность младших школьников с дисграфией характеризуется определенными особенностями: более низким уровнем развития мышления, восприятия, памяти, внимания, неоднородностью и вариативностью проявлений, различной структурой нарушений, диспропорцией в развитии психических процессов, а также различных структурно-функциональных компонентов психических функций. В статье рассматривается проблема эффективности логопедической работы по преодолению дисграфии у младших школьников, которая значительно возрастает при целенаправленном развитии у них не только специфических, но и общефункциональных механизмов речевой деятельности (мышления, восприятия, памяти, внимания) в процессе комплексного коррекционно-развивающего обучения.
The article analyzes the formation of writing skills and reveal the psychological and psycholinguistic mechanisms of different forms of dysgraphia children of primary school age. The basic conditions for the formation of writing skills, emphasizes the role of language abilities in learning writing. The submission collected and analyzed the works of some domestic and foreign scholars, reflecting the knowledge of the structure of psychophysiological processes of writing and background of their formation, modern representations of speech therapy on violations of the letter at younger students. Noted that the cognitive activity of younger schoolboys with dysgraphia is characterized by certain features: a low level of thinking, perception, memory, attention, heterogeneity and variability manifestations, different structure violations disproportion in the development of mental processes, as well as various structural and functional components of the mental functions. The problem of efficiency of speech therapy in overcoming dysgraphia in primary school children, which increases considerably with purposeful development they not only specific but also mechanisms zagalnofunktsionalnih written speech activity (thinking, perception, memory, attention) in integrated remedial developmental learning.
 
Date 2015-07-03T12:30:11Z
2015-07-03T12:30:11Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Тенцер Л. В. Психолінгвістичні механізми виникнення різних форм дисграфії у дітей молодшого шкільного віку / Л. В. Тенцер // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 26. - C. 221-227.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7720
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова