Методика формування складнопідрядних речень у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Методика формування складнопідрядних речень у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення
|
|
Creator |
Швалюк, Т. М.
|
|
Subject |
діти старшого дошкільного вік
тяжкі порушення мовлення складнопідрядні елементарні речення дети старшего дошкольного возраста тяжелые нарушения речи preschool age children hard speech infringements the complex sentences 376.36-053.4:811.161.2’367 |
|
Description |
У статті розглядається проблема методики формування складнопідрядних речень у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Представлено аналіз результатів констатувального етапу дослідження, який був спрямований на вивчення стану сформованості особливостей складних синтаксичних конструкцій у дітей старшого дошкільного віку з ТПМ. Зазначено, що одним із головних завдань різнобічного розвитку дошкільників є навчання рідної мови та розвитку мовлення. Підкреслено важливість оволодіння старшими дошкільниками всіма системами мови, комунікативними вміннями та навичками, а також оволодіння певним рівнем розвитку мовленнєвого мислення ще до початку навчання у школі. З огляду на це, діти з тяжкими порушеннями мовлення повинні вміти використовувати всі граматичні одиниці – словосполучення та речення рідної мови. Розроблена методика розкриває напрямки корекційно-розвивальної роботи з формування складних синтаксичних конструкцій із різними типами зв‘язку, відповідно до напрямків роботи визначені три етапи корекційної роботи на рівні імпресивного й експресивного мовлення. Під час формування складнопідрядних речень використовуються різні методи, прийоми, засоби навчання; визначено основну форму його організації; застосовується диференційований підхід у навчанні дітей із ТПМ. Методика представлена системою навчальних і тренувальних вправ, завдань, ігор дібраних у межах найуживаніших лексичних тем у старшій групі для дітей із ТПМ, відповідно до зазначеного етапу навчання. Запропонована методика дозволить ефективно впливати на розвиток синтаксичної сторони мовлення в цілому у дітей означеної категорії.
В статье рассматривается проблема методики формирования сложноподчиненных предложений у детей старшего дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи. Представлен анализ результатов констатирующего этапа эксперимента, который был направлен на изучение состояния сформированости особеностей сложных синтаксических конструкций у детей старшего дошкольного возраста с ТНР. Отмечено, что одним из главных заданий разностороннего развития дошкольников есть обучение родному языку и развитию речи. Подчеркнута важность овладения старшими дошкольниками всеми системами языка, коммуникативными умениями и навыками, а также овладение определенным уровнем развития речового мышления еще до начала обучения в школе. Поэтому дети с тяжелыми нарушениями речи должны уметь использовать все грамматические единицы – словосочетания и предложения родного языка. Разработаная методика раскрывает направления коррекционно-развивающей работы по формированию сложных синтаксических конструкций с разными видами связи, в соответствии с направлениями работы обозначены три этапа коррекционной работы на уровне импрессивной и эксприссивной речи. Во время формирования сложноподчиненных предложений используются разные методы, приемы, средства обучения; определена основная форма его организации; используется диференцированый подход в обучении детей с ТНР. Методика представлена системой обучающих и тренировачных упражнений, заданий, игр подобраных в рамках распространенных лексических тем в старшей группе для детей с ТНР, в соответствии с обозначеным этапом обучения. Предложеная методика позволит эффективно воздействовать на развитие синтаксической стороны речи в целом у детей даной категории. The problem of methods of forming the complex sentences of preschool age children with heavy speech infringements is considered in the article. The analysis of results of the establishing stage of the research, which was directed to learn the state of forming the complex syntactical constructions of preschool age children with heavy speech infringements is presented. It is indicated, that one of the main tasks of comprehensive development of preschool age children is studies of native language and speech development. The importance of the acquirement of all language systems, commuнnications skills and abilities, certain level of verbal thinking development before the studies in the school is emphasized. That‘s why children with heavy speech infringements should be able to use all grammatical units – phrases and sentences of native language. Directions of correction work of forming the complex syntactical constructions with different types of connection are revealed in methods; the methods are defined three stages of correction work on the level of impressive and expressive speech according to directions of work. Various methods and means of studies are used during of forming the complex sentences; the fundamental form of organization is devoted; the individual approach in studies of children with heavy speech infringements is used. The methods are presented the system of educational and training exercises, tasks, games, which were selected according to lexical subjects in the older group for children with heavy speech infringements according to mentioned stage of studies. The proposed methods will allow to influence effective on the development of syntactical speech side of children this category in general. сложноподчиненные предложения |
|
Date |
2015-07-03T12:30:11Z
2015-07-03T12:30:11Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Швалюк Т. М. Методика формування складнопідрядних речень у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення / Т. М. Швалюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 26. - C. 258-263.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7729 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|