Формування комунікативної компетентності у розумово відсталих підлітків на уроках літературного читання
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування комунікативної компетентності у розумово відсталих підлітків на уроках літературного читання
|
|
Creator |
Кравець, Н. П.
|
|
Subject |
розумово відсталі підлітки
аудіювальні, лексичні, комунікативні уміння пошуковий діалог умственно отсталые подростки лексические, коммуникативные умения поисковый диалог mentally retarded adolescents vocabulary, communication skills exploratory dialogue 376 - 056. 36. 016:82 |
|
Description |
У статті розглядається проблема формування комунікативної компетентності у розумово відсталих підлітків на уроках літературного читання. Здійснено аналіз визначення понять «компетентність» та «компетенція» і доведено, що у розумово відсталих школярів варто формувати комунікативну компетентність. Аналіз складових комунікативної компетентності свідчить, що успішне опанування нею розумово відсталими підлітками буде успішним за умови оволодіння ними мовленнєвими уміннями: аудіювальними, лексичними, комунікативними та визначено серед них ті уміння, якими можуть оволодіти розумово відсталі учні. Доведено взаємозв‘язок і послідовність в оволодінні визначеними уміннями в процесі роботи з творами художньої літератури. Проаналізовано стан сформованості вказаних умінь у розумово відсталих школярів 7-9 класів, на основі чого доведено необхідність оволодіння учнями лексичним значенням слова та визначено умови, що забезпечують його засвоєння. Обґрунтовано доцільність з метою корекції зв‘язного усного діалогічного й монологічного мовлення учнів у процесі роботи на уроках літературного читання застосовувати різноманітний наочний матеріал, зокрема суміжні види мистецтва, робочий матеріал з підручника літературного читання, образно-мовленнєву дискусію, бесіду евристичного спрямування у формі пошукового діалогу, різноманітні мовленнєві ситуації порівняльного характеру, різні види читання (голосне, мовчазне), шкільний аналіз художнього твору, прийом художнього читання.
В статье рассматривается проблема формирования коммуникативной компетентности в умственно отсталых подростков на уроках литературного чтения. Осуществлен анализ определения понятий компетентность и компетенция, и доказано, что в умственно отсталых школьников следует формировать коммуникативную компетентность. Анализ составных коммуникативной компетентности свидетельствует, что успешное овладение ею умственно отсталыми подростками будет успешным при условии овладения ими речевыми умениями: аудирования, лексическими, коммуникативными и определены среди них те умения, которыми могут овладевать умственно отсталые ученики. Доказана взаимосвязь и последовательность в овладении указанными умениями в процессе работы с произведениями художественной литературы. Проанализировано состояние сформированности указанных умений в умственно отсталых школьников 7-9 классов, на основе чего доказана необходимость овладения учениками лексическим значение слова и определены условия, что обеспечивают его усвоение. Обосновано целесообразность с целью коррекции связной устной диалогической и монологической речи учащихся в процессе работы на уроках литературного чтения использовать различный наглядный материал, в частности смежные виды искусства, рабочий материал с учебника литературного чтения, образно-речевую дискуссию, беседу эвристической направленности в форме поискового диалога, различные речевые ситуации сравнительного характера, разные виды чтения (вслух, молча), школьный анализ художественного произведения, прием художественного чтения. The article deals with the problem of formation of communicative competence of mentally retarded teenagers at lessons of literary reading. The definition of competence is analyzed. It is proved that a communicative competence of mentally retarded pupils should be formed. The analysis of the constituents of communicative competence suggests that it is taken successfully by mentally retarded teenagers will be succeeding, provided speech skills are acquired by them. These speech skills are listening comprehension, vocabulary, communicative. Also among them those skills that mentally retarded students can acquire are identified. Interrelation and sequence in acquire of these skills in the process of working with the bell letters are proved. State of formation of such skills of mentally retarded pupils of grades 7-9 is analyzed. On this basis the necessity of mastering of pupils of lexical meaning of the word is proved. The conditions that ensure its assimilation are defined. Appropriateness to correct a coherent oral dialogical and monologue speech of pupils in the course of work at the lessons of literary reading to use a different visual material, in particular related arts, working material with textbook readings, figurative speech debate, conversation heuristic direction in the form of exploratory dialogue, different speech situations of comparative nature, different kinds of reading (aloud, silently), the analysis of the bell letters, the reception of recitation, are discovered. |
|
Date |
2015-07-03T12:39:20Z
2015-07-03T12:39:20Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Кравець Н. П. Формування комунікативної компетентності у розумово відсталих підлітків на уроках літературного читання / Н. П. Кравець // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 27. - C. 93-101.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7784 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|