Формування культури українського мовлення російськомовних першокласників
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування культури українського мовлення російськомовних першокласників
|
|
Creator |
Пенькова, Світлана Дмитрівна
|
|
Subject |
навчально-мовленнєва діяльність
ультура українського мовлення основні комунікативні ознаки мовленнєвої культури система вправ учебно-речевая деятельность культура украинской речи основные коммуникативные качества речевой культуры система упражнений educational speech activity the culture of the Ukrainian speech he main communicative quality the system of exercises 372.881.116.1 |
|
Description |
Дослідження присвячено проблемі формування культури українського мовлення російськомовних учнів першого класу шкіл з українською мовою викладання на уроках навчання грамоти та початкового курсу української мови. У роботі розглянуто психологічні, психолінгвістичні та лінгвістичні основи формування мовленнєвої культури російськомовних першокласників, виділено провідні принципи і критерії добору мовного матеріалу щодо засвоєння основних комунікативних ознак культури мовлення. У дисертації визначено етапи формування культури мовлення, з′ясовано використання адекватних методів, прийомів і засобів мовленнєвої практики, виявлено психолого-педагогічні передумови формування культури українського мовлення, відображено процес і результати дослідно-експериментального навчання. Методика формуючого експерименту передбачала створення спеціально організованої навчально-мовленнєвої діяльності, спрямованої на поетапне засвоєння основних комунікативних ознак мовленнєвої культури за чотирма напрямками – опанування норм сучасної української літературної мови (орфоепічна та граматична правильність мовлення), формування навичок активної роботи зі словом (точність, чистота, багатство мовлення), формування вмінь діалогічного висловлювання (доречність, мовленнєвий етикет), формування навичок монологічного мовлення (логічність, виразність) та побудову системи підготовчих і мовленнєвих вправ. Результати дослідження показали ефективність запропонованої автором лінгводидактичної технології формування культури українського мовлення російськомовних учнів першого класу шкіл з українською мовою викладання на уроках навчання грамоти.
Исследование посвящено проблеме формирования культуры украинской речи русскоязычных учащихся первого класса школ с украинским языком преподавания на уроках обучения грамоте и первоначального курса украинского языка. В диссертации раскрыта сущность понятия “культура речи”, представлена система основных коммуникативных качеств речи, необходимых и достаточных для овладения русскоязычными первоклассниками культурой украинской речи. Учитывая особенности формирования нормативной речи младших школьников определено понятие “первоосновы речевой культуры”, которое характеризует способность говорящих правильно, точно, логично высказываться, подбирая языковые средства соответственно цели и обстоятельствам коммуникации, общепринятому речевому етикету. Практическое значение исследования состоит в том, что его материалы могут быть использованы учителями начальных классов в процессе изучения украинского языка; в системе профессиональной подготовки будущих учителей в педагогических колледжах, училищах и высших учебных заведениях; при составлении учебно-методических пособий для развития украинской речи русскоязычных первоклассников. The thesis is designed for the problem of the developing of culture of the Ukrainian speech of the fist classes mastering Russian in schools where they are taught. In the research work the author considers psychological, psycho-linguistics and linguistics bases of the developing of culture of the Ukrainian speech of the junior classes. The dominant principles and criteria of the vocabulary selection is the mastering of the main communicative quality of speech culture. On the basis of the analysis of psychological, pedagogical, methodic literature and the practice of the contemporary elementary school the technological didactic was worked out on the above mentioned problem. In the thesis the author gives and defines the stages on the developing of the speech culture, the effective methods of speech habits (practice), the system of preparatory and speech exercises. The process and the results of the experiment are presented too. |
|
Date |
2015-08-28T15:37:12Z
2015-08-28T15:37:12Z 2002 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Пенькова, Світлана Дмитрівна. Формування культури українського мовлення російськомовних першокласників : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / С. Д. Пенькова ; наук. кер. В. А. Трунова ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2002. — 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7942 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|