Запис Детальніше

Методика викладання української літератури в старшій школі на екзистенціально-діалогічних засадах

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методика викладання української літератури в старшій школі на екзистенціально-діалогічних засадах
 
Creator Токмань, Ганна Леонідівна
 
Subject “Я“ старшокласника
екзистенційний розвиток
діалог
естетизація
інтерпретаційна свідомість
емоція
філософське осмислення
індивідуальний вибір
парадигма
творчість
“Я“ старшеклассника
экзистентное развитие
диалог
эстетизация
интерпретационное сознание
эмоция
философское осмысление
индивидуальный выбор
парадигма
творчество
Senior pupil’s “I”
existential development
dialogue
anesthetization
interpretation con-sciousness
emotion
emotion
philosophical comprehension
individual choice
paradigm
creative work
371.32:821.161.2
 
Description Робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми викладання української лі-тератури в старшій школі на екзистенціально-діалогічних засадах. У дисертації представлено тео-ретично об´рунтовану та експериментально перевірену методичну систему, яка дає змогу вчите-леві-словеснику ініціювати екзистенційний розвиток учнів, формувати їхню інтерпретаційну сві-домість та проводити її естетизацію, виявляти та розвивати творчі філологічні і белетристичні здібності, виховувати вміння спілкуватися, досягати розуміння діалогічної природи твору мисте-цтва.
Работа является теоретико-экспериментальным исследованием проблемы преподавания украинской литературы в старшей школе на экзистенциально-диалогических основах. В диссертации представлено теоретически обоснованную и экспериментально проверенную методическую систему, которая даёт возможность учителю-словеснику инициировать экзистентное развитие учеников, формировать их интерпретационное сознание и проводить его эстетизацию, проявлять и развивать филологические и беллетристические способности индивидуума, добиваться понимания диалогической природы произведения искусства и плюралистичности литературоведческого знания.Защищаются результаты теоретико-экспериментального исследования. Установлено, что учебный процесс является более эффективным, если преподавание ведётся на основе диалогизма и проблемности; диалогически изучаются литературные направления, проводятся исследования на границе с психологией и философией, создаются ситуации индивидуального выбора при анализе произведения; вводятся такие образовательные технологии, как интерактивная, эвристика, сугге-стопедия, продуктивное обучение, концентрированное обучение, модульно-развивающая система; применяются элементы литературоведческих методов исследования; практикуются такие типы занятий, как проблемные семинары, исторические исследования, литературные дискуссии; реали-зуется система заданий и сочинений, работая над которыми, старшеклассник вступает в личност-ный диалог с художественным текстом и др.
The dissertation is theoretical experimental research of Ukrainian literature teaching problem at grammar school based on existential-dialogical principles. The dissertation deals with the methodical system theoretically based and practically proved which gives a teacher an opportunity to initiate the ex-istential progress of pupils, to form their interpretation consciousness, to find out and develop philologi-cal and belletristical ability and to obtain the understanding of dialogical nature of art. The training process turned out to be more efficient if teaching is organized on the basis of dialo-gism and problematical approach. The research is organized on the boarder of psihology and philosophy. Situations of individual choice during the analysis of literary work are created. Such teaches technologies as interaction, euristics, suggestopedy, productive instruction, concentrated instruction, modu-lar-developing system are introduced. Elements of literary criticism methods of investigation are used. Such sorts of classes as problem seminars, historical investigations, discussion are introduced. A system of tasks is realized working at which pupils start a dialogue with a given literary text. The methodology suggested in the investigation is work out at paradigmatic, technological and model levels. The materials of investigation is a scientific, asis for improving teaching Ukrainian literature in grammar school.
Key words: Senior pupil’s “I”, existential development, dialogue, anesthetization, interpretation con-sciousness, emotion, philosophical comprehension, individual choice, paradigm, creative work.
 
Date 2015-08-29T18:03:08Z
2015-08-29T18:03:08Z
2002
 
Type Other
 
Identifier Токмань, Ганна Леонідівна. Методика викладання української літератури в старшій школі на екзистенціально-діалогічних засадах : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Г. Л. Токмань ; наук. кер. В. Г. Дончик ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2002. — 42 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7954
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова