Запис Детальніше

Модернізація змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту освітньої галузі "Природознавство"

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Модернізація змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту освітньої галузі "Природознавство"
 
Creator Васютіна, Тетяна Миколаївна
Телецька, Людмила Іванівна
 
Subject освітня галузь "Природознавство"
змістовий та процесуальний компоненти навчального предмету
змістово-технологічне забезпечення
educational branch "Natural Science"
informative and procedural components of the academic subject
content and technological support
образовательная область "Естествознание"
содержательный и процессуальный компоненты учебного предмета
содержательно-технологическое обеспечение
378.011.3–051:373.3
 
Description У статті здійснюється теоретичне обґрунтування інновацій у підготовці
студентів спеціальності "Початкова освіта" до реалізації змісту освітньої галузі
"Природознавство" Державного стандарту початкової загальної освіти.
Охарактеризовано напрями роботи в модернізації змістово-технологічного
забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів до даного виду діяльності.
Обґрунтовано доцільність приведення у відповідність шкільної програми з
природознавства та робочих програм з дисциплін, які забезпечують підготовку
майбутніх учителів у даному напрямі професійної діяльності, внесено коректив у
форми та методи їх навчання, доведено необхідність розробки нових засобів
навчання студентів та контролю їх досягнень.
This article embodies the theoretical foundation of innovation in the process of
preparing students majoring "Primary education" to implement the content of the
educational branch "Natural Science" of the State standard of primary education.
There was made the analysis of the content of teaching capabilities of modern course
"Natural Science" in shaping students’ key competencies and subject. It was established that the
structure of the learning object provides informative and procedural components. In particular,
the informative component is subordinate to the formation of natural science competencies of
students by: learning systems of integrated knowledge of nature and man, based on
environmental knowledge; mastery of teaching and learning methods and natural science activities;
development of value orientations in relation to nature. Procedural component of the object
is connected with peculiarities of studing the program material, that is, the method of teaching.
The preparation of future teachers to implement the informative component of the
subject occurs through the learning of "Fundamentals of Natural Science" and passing a field practice. The ability to implement the procedural component of the subject they formed while studying "Didactics", "Theory and methods of educational work", "Methods of Teaching Natural Science", "Technology of Studing Natural Science", "Ethics", "Аesthetics", passing the training
and production practices from the 3rd to the 5th year and writing theses on relevant topics.
In order to improve students’ readiness to study the activity is appropriate to make
changes to the content and technological support for this process. In particular, the content of professional disciplines "Fundamentals of Natural Science" and "Methods of Teaching
Natural Science" should be brought into line with the program on science elementary school;
enhance the practical training of students through workshops and pedagogical practice;
introduce new learning tools (workshops and workbooks) and control student’s achievement.
Perspective way of improving the work in this direction is the development of a
special course “Fundamentals of design and research works of pupils of primary school”,
creating more detailed methodological recommendations on the organization and conduct of
field and classroom practices.
В статье осуществляется теоретическое обоснование инноваций в подготовке
студентов специальности "Начальное образование" к реализации содержания
образовательной области "Естествознание" Государственного стандарта
начального общего образования. Охарактеризованы направления работы в
модернизации содержательно-технологического обеспечения процесса подготовки будущих учителей к данному виду деятельности. Обоснована целесообразность приведения в соответствие школьной программы по естествознанию и рабочих
программ по дисциплинам, которые обеспечивают подготовку будущих учителей в данном направлении профессиональной деятельности, внесения корректив в формы и методы их обучения, доказана необходимость разработки новых средств обучения студентов и средств контроля их достижений.
 
Date 2015-12-03T10:22:11Z
2015-12-03T10:22:11Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Васютіна, Т. М. Модернізація змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту освітньої галузі «Природознавство» / Т. М. Васютіна, Л. І. Телецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / Міністерство освіти і науки України ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. - / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 188-194
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8684
 
Language uk
 
Publisher Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка