Сутність та компонентна структура економічної культури майбутнього вчителя
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Сутність та компонентна структура економічної культури майбутнього вчителя
|
|
Creator |
Реброва, Г. О.
|
|
Subject |
економічна культура
компетентність економічна культура майбутнього вчителя экономическая культура компетентность экономическая культура будущего учителя economic culture competence future teacher’s economic culture |
|
Description |
У статті проведено аналіз наукових досліджень з питань формування економічної культури особистості та, зокрема, майбутнього вчителя, уточнено сутність цього поняття, розкрита його компонентна структура. Економічну культуру майбутнього вчителя визначено як інтегроване суспільно-особистісне професійне утворення, що характеризується усвідомленням педагогічних завдань економічного виховання та збереження людського ресурсу на основі осмислення та критичного ставлення щодо трансформацій економічних процесів та їх різнопланових чинників у суспільстві: культурно-ціннісних, інтелектуальних, етно-ментальних, життєзберігаючих В статье проведен анализ научных исследований по вопросам формирования экономической культуры личности и, в частности, учителя, уточнена сущность этого понятия, раскрыта его компонентная структура. Экономическую культуру будущего учителя определено как интегрированное общественно-личностное профессиональное образование, характеризующееся осознанием педагогических задач экономического воспитания и сохранения человеческого ресурса на основе осмысления и критического отношения к трансформации экономических процессов и их разноплановых факторов в обществе: культурно-ценностных, интеллектуальных, этно-ментальных, жизнесохраняющих In the article of the researcher analyzes scientific works on the issue of an economic culture of the students, teachers and personality in general formation, presented a theoretical generalization of the author, based on which the essence of the concept of “future teacher’s economic culture” and its component structure. Based on the fact that the economic culture of the teacher is part of semantic structures of an educational culture as a professional component, which has functions and tasks associated with the formation of teacher’s personality economic self-adjustability to changing transformations of socio-economic sphere in society and the formation of students’ appropriate competencies, economic culture of the future teacher is defined as an integrated socio-personal professional formation which is characterized by the realization of pedagogical tasks of economic education and human resource preservation based on reflection and critical attitude to economic transformation processes and their diverse factors in society: cultural-axiological, intellectual, ethnomental, lifesaving. Scientific reflection of economic culture component model was carried out by analysis of its definitions, which contain the proposed components, by analysis of literature on the economic culture components and also by focusing on the current scientific views concerning the phenomenology of economic culture as a self-contained phenomenon. In the article author suggests the following model of the future teacher’s economic culture component structure: mentioned phenomenon consists of the cognitive-operative component inthe economic issues sphere; action-adaptive component, which is manifested in the living space economization, including professional; mentalvalue as a regulator of economic action based on formed values and a component of the economic selfproviding, which has two vectors in the teacher’s economic culture: self-focused and aimed at the formation of students’ appropriate skills |
|
Date |
2015-12-17T09:50:55Z
2015-12-17T09:50:55Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Реброва Г. О. Сутність та компонентна структура економічної культури майбутнього вчителя / Г. О. Реброва // Наукові записки. Серія: Педагогічні та історичні науки / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 117. - C. 136-144.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8820 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|