Запис Детальніше

Сутність та компонентна структура економічної культури майбутнього вчителя

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Сутність та компонентна структура економічної культури майбутнього вчителя
 
Creator Реброва, Г. О.
 
Subject економічна культура
компетентність
економічна культура майбутнього вчителя
экономическая культура
компетентность
экономическая культура будущего учителя
economic culture
competence
future teacher’s economic culture
 
Description У статті проведено аналіз наукових досліджень з питань формування економічної
культури особистості та, зокрема, майбутнього вчителя, уточнено сутність цього поняття,
розкрита його компонентна структура. Економічну культуру майбутнього вчителя визначено
як інтегроване суспільно-особистісне професійне утворення, що характеризується
усвідомленням педагогічних завдань економічного виховання та збереження людського ресурсу
на основі осмислення та критичного ставлення щодо трансформацій економічних процесів та
їх різнопланових чинників у суспільстві: культурно-ціннісних, інтелектуальних, етно-ментальних, життєзберігаючих
В статье проведен анализ научных исследований по вопросам формирования
экономической культуры личности и, в частности, учителя, уточнена сущность этого
понятия, раскрыта его компонентная структура. Экономическую культуру будущего учителя
определено как интегрированное общественно-личностное профессиональное образование,
характеризующееся осознанием педагогических задач экономического воспитания и сохранения
человеческого ресурса на основе осмысления и критического отношения к трансформации
экономических процессов и их разноплановых факторов в обществе: культурно-ценностных, интеллектуальных, этно-ментальных, жизнесохраняющих
In the article of the researcher analyzes scientific works on the issue of an economic culture of
the students, teachers and personality in general formation, presented a theoretical generalization of
the author, based on which the essence of the concept of “future teacher’s economic culture” and its
component structure. Based on the fact that the economic culture of the teacher is part of semantic
structures of an educational culture as a professional component, which has functions and tasks
associated with the formation of teacher’s personality economic self-adjustability to changing
transformations of socio-economic sphere in society and the formation of students’ appropriate
competencies, economic culture of the future teacher is defined as an integrated socio-personal
professional formation which is characterized by the realization of pedagogical tasks of economic
education and human resource preservation based on reflection and critical attitude to economic
transformation processes and their diverse factors in society: cultural-axiological, intellectual, ethnomental, lifesaving. Scientific reflection of economic culture component model was carried out by
analysis of its definitions, which contain the proposed components, by analysis of literature on the economic culture components and also by focusing on the current scientific views concerning the
phenomenology of economic culture as a self-contained phenomenon. In the article author suggests the
following model of the future teacher’s economic culture component structure: mentioned phenomenon
consists of the cognitive-operative component inthe economic issues sphere; action-adaptive
component, which is manifested in the living space economization, including professional; mentalvalue as a regulator of economic action based on formed values and a component of the economic selfproviding, which has two vectors in the teacher’s economic culture: self-focused and aimed at the
formation of students’ appropriate skills
 
Date 2015-12-17T09:50:55Z
2015-12-17T09:50:55Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Реброва Г. О. Сутність та компонентна структура економічної культури майбутнього вчителя / Г. О. Реброва // Наукові записки. Серія: Педагогічні та історичні науки / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 117. - C. 136-144.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8820
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова