Запис Детальніше

Система управлінських компетенцій викладача вищої школи

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Система управлінських компетенцій викладача вищої школи
System of the managerial competences of a high-school teacher
 
Creator Нестеренко, Г.
 
Subject управлінські компетенції
викладач
освітні інновації
managerial compe-tences
teacher
educational innovation
 
Description Розроблено систему управлін-ських компетенцій викладача як впорядковану і внутрішньо пов’язану сукупність необхідних управлінських знань, вмінь, навичок, здатностей, які використовує педагог у своїй професійній діяльності. Підкреслено багатогранність діяльності сучасного педагога, яка не може бути зведена лише до навчально-виховної та методичної роботи, особливо у вищій школі. Серед функціональних обов’язків різних педагогічних посад виявлено ті, які полягають у плануванні, організації, координації, контролі колективної діяльності, – тобто за своєю природою є управлінськими завданнями.
У результаті наукового моделю-вання сформовано набір основних компонентів системи управлінських компетенцій: планувально-прогно-стичних, організаційних, стимуля-ційних, координаційних, контрольно-оцінних. Також визначено «наскріз-ні» компетенції, які виконують в організаційно-управлінській діяльно-сті викладача допоміжну функцію: соціально-комунікативні, діловодні, інформаційно-аналітичні, компетенції прийняття рішень, компетенції самоменеджменту і тайм-менедж-менту. Розкривається зміст усіх цих різновидів компетенцій, в єдності їх теоретичних і практичних сторін.
Представлена система управлін-ських компетенцій викладачів отри-мувала емпіричну апробацію за допо-могою експертних оцінок і тестувань. Експертиза була здійснена учас-никами тематичних наукових конфе-ренцій та слухачами курсів підвищен-ня кваліфікації з педагогічних на-прямів. У цілому, емпіричний аналіз підтвердив актуальну потребу сучасного викладача в застосуванні управлінських знань та вмінь для оптимізації професійної діяльності. Респонденти підтверджують затре-буваність розвитку управлінських компетенцій не лише в освітніх менеджерів, але й у викладачів. Разом із тим, респонденти конста-тували інноваційний характер реалізації управлінських компетенцій в навчально-виховному процесі на сучасному етапі. Для їх ефективної реалізації необхідні не просто методико-технологічні заходи, але й світо-глядні зміни.
The system of teacher’s managerial competences was worked out. It is revealed as internally connected ordered set of necessary managerial knowledge, abilities, and skills, used by teachers in their professional activity. It is emphasized that the diversity of a modern teacher’s work cannot be reduced only to the educational and methodical activities, especially at a high school. Among the functional responsibilities in various teaching job profiles we can find some dealing with planning, organizing, coordinating, controlling, assessing of collective activity – the nature of all these functions is managerial.
As a result of scientific modeling the system of basic managerial competences was formed, it consists of: planning-and-prognostic, organiza-tional, stimulation, coordination, control-and-evaluation ones. Also the «cross-cutting» competences, performing the supporting role in organizational and administrative teachers’ activities, were defined as: social-and-communicative, record keeping, information-analytical, decision-making, and competences for self-management and time-management. Content of all these kinds of competences in the unity of their theoretical and practical sides was revealed.
This system of teachers’ managerial competences was empirically examined using expert assessments and tests. The expertise was carried by the participants of thematic conferences and continuing training courses for high school teachers. Overall, the empirical analysis confirmed teachers’ actual need for the application of managerial knowledge and skills to optimize job performing. Respondents confirmed the relevance of managerial competences not only for educational managers, but also for teachers, especially at a high school. However, respondents noted that purposeful professional implementation of managerial competences in the educational process today is very innovative. For their effective development and implementation not only methodological and technological measures, but also ideological changes are necessary.
 
Date 2016-01-21T16:25:31Z
2016-01-21T16:25:31Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Г. Нестеренко Система управлінських компетенцій викладача вищої школи / Г. Нестеренко // Управлінські компетенції у професійній діяльності викладача - К.: Аграр Медіа Груп, 2015. – с.89-105
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9111
 
Language uk
 
Publisher Київ Аграр Медіа Груп 2015