Запис Детальніше

Мале підприємництво видавничої галузі України (1991-2010 рр.)

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Мале підприємництво видавничої галузі України (1991-2010 рр.)
 
Creator Шпак, Віктор Іванович
 
Subject видавничий бізнес
мале підприємництво
середній клас
видавнича продукція
інформаційний простір
засоби масової інформації
громадянське суспільство
демократія
держава
книговидання
культура
publishing business
small business
middle class
publishing products
information space
the media
civil society
democracy
the state
publishing
culture
издательский бизнес
малое предпринимательство
средний класс
издательская продукция
информационное пространство
средства массовой информации
гражданское общество
демократия
государство
книгоиздание
культура
655.4/.5(477)(091)[1991/2010]
 
Description У дисертації проаналізовано фундаментальні основи підприємницької
діяльності, проведено історичний аналіз умов та хронологічних періодів
побутування, становлення, розвитку та функціонування видавничого бізнесу
України. Показано, що в основі економічних ринкових перетворень є мале
підприємництво, яке по своїй суті покликане підвищувати ефективність
використання факторів виробництва, сприяти зростанню зайнятості населення,
забезпечувати підвищення ефективності економіки, здатне продукувати стрижень
демократичного устрою – середній клас.
На основі світового та українського досвіду визначено місце видавничої галузі
в інформаційній структурі сучасного суспільства. Обґрунтовано висновок щодо
необхідності підвищення ефективності діяльності засобів масової інформації та
книговидавничих структур як інструментів формування демократичного суспільства
з високими культурно-духовними та освітніми цінностями.
Показана роль громадських об’єднань підприємців як захисників інтересів
галузі та контролерів соціально-економічних та політичних зрушень.
Запропоновано комплекс практичних заходів щодо активізації та підвищення
ролі підприємницької діяльності, в цілому, і видавничого бізнесу, зокрема.
This is thesis of the fundamentals of entrepreneurship, of the historical conditions
and chronological periods of formation, development and functioning of the publishing
business of Ukraine. Author illustrated that small business in the last decades has become
increasingly significant factor in fully functioning market economies, that the basis of
economic market reforms is small business, which is inherently designed to increase the
efficiency of production factors, promote the growth employment of the population, to
ensure the improving the efficiency of the economy, capable to produce core of
democratic system – the middle class. It is impossible to do successful transformation
from an administrative command economy to a socially oriented market economy without
it.
The history of the legal foundation of small businesses is analyzed here. That
research has shown that legislation has not systemic, and sometimes contradictory, that is
not conducive to attracting to entrepreneurial activity broad strata of population, not
creates an attractive investment regime based on stimulating tax climate and preferences to
innovation.
Status of training for small business and the publishing industry was studied and
concluded that the lack of qualified management personnel is one of the major problems of
development and publishing industry and, in general, small businesses, which inhibits the formation of long-term programs of development of small businesses, does not allow to
establish cooperative partnerships with large and medium enterprises, limits the
possibilities of cooperation with foreign firms and others. Author has shown the basic
directions of increase of efficiency of educational institutions and their cooperation with
the real production enterprises.
The place of the publishing industry in information structure of modern society
was determined based on global and Ukrainian experience. Examples of ineffective work
most of publishing companies of Ukraine was presented in the work. The vast majority of
registered publishing companies or only are listed in the state register of publisher or
produce from one to a few titles of books per year. Entrepreneurs call among the
restraining factors: reducing demand for publishing products due to the low purchasing
power of the population; absence of actual support from the state; limited of circulating
assets and a high tax burden; permanent increase of prices of basic printing materials due
to the total dependence on imports; the impossibility of timely renewal of fixed assets; the
low power the systems of realization publishing products, etc. Ukrainian publishing
business loses its appeal and is unable to resist Russian expansion on the book market
under such conditions.
The dissertation shows the growing influence of publishing products on the
formation of the national information space in modern conditions. Today information is
the engine of civilization progress. Guarantee of success is to obtain a competitive
advantage in the information space. It is a key component of national security and a source
formation of national consciousness, Ukrainian representation of their identity, role and place in the world community.
It is shown that in Ukraine on a background of the unsatisfactory state of the
publishing industry is not ensured demand for Ukrainian literature and Ukrainianspeaking
printed media. There is a continual dominance of Russian-language publishing
products as in the the field of book publishing and in the media.
The thesis shows the reasoned opinion on the need to improve the efficiency of
work of the media and publishing agencies, as a tool for formation a democratic society
with high cultural, spiritual and educational values, analyzed activities of public
associations of entrepreneurs, which are designed to be a real stimulant, an irritant and a
national controller of socio-economic transformation in the country, is illustrated lack of
coordination of the general public movement of entrepreneurs. Each association or group
of organizations acts on their own. Most of them protects only their corporate interests.
The best world experience in development of the publishing industry, such as
Canada, Poland, the USA, Germany, Holland and others are present examples in the
dissertation.
The practical measures to intensify and increase the role of entrepreneurial activity
in general and the publishing business in particular are proposed in the dissertation. It is
quite capable of quickly with the problematic become an essential element of the
replenishment the state treasury provided to the proper attitude to the publishing industry,
primarily from the state.
В диссертации проанализированы фундаментальные основы
предпринимательской деятельности, проведено исторический анализ условий и
хронологических периодов становления, развития и функционирования издательского бизнеса Украины. Показано, что в основе экономических рыночных
преобразований стоит малое предпринимательство, которое по своей сути призвано
повышать эффективность использования факторов производства, способствовать
росту занятости населения, обеспечивать повышение эффективности экономики,
способное продуцировать стержень демократического устройства – средний класс.
На основе мирового и украинского опыта определено место издательской
отрасли в информационной структуре современного общества. Обоснован вывод, о
необходимости повышения эффективности деятельности средств массовой
информации и книгоиздательских структур, как инструментов формирования
демократического общества с высокими культурно-духовными и образовательными
ценностями.
Показана роль общественных объединений предпринимателей в качестве
защитников интересов отрасли и контролеров социально-экономических и
политических изменений.
Предложен комплекс практических мер по активизации и повышению роли
предпринимательской деятельности в целом и издательского бизнеса, в частности.
 
Date 2016-11-03T14:29:43Z
2016-11-03T14:29:43Z
2016
 
Type Other
 
Identifier Шпак, Віктор Іванович. Мале підприємництво видавничої галузі України (1991-2010 рр.) : автореферат дис. ... докт. іст. наук : 07.00.01 / В. І. Шпак ; наук. консультант І. І. Дробот ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 40 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11662
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова