Запис Детальніше

Психологічні особливості внутрішньоособистісних конфліктів у професійній діяльності вчителя

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Психологічні особливості внутрішньоособистісних конфліктів у професійній діяльності вчителя
 
Creator Власенко, Інна Анатоліївна
 
Subject внутрішньоособистісний конфлікт
вчителі
протиріччя
смисложиттєві орієнтації
самооцінка
особистісна тривожність
подолання конфлікту
модель активізації конструктивного потенціалу внутрішньоособистісних конфліктів учителів
intrapersonal conflict
teachers
contradictions
lifemeaning orientations
self-esteem
personality anxiety
conflict overcoming
model of constructive potential activation of teachers’ intrapersonal conflicts
внутриличностный конфликт
учителя
противоречие
смысложизненные ориентации
самооценка
личностная тревожность
преодоление конфликта
модель активизации конструктивного потенциала внутриличностных конфликтов учителей
159. 964.21:37.011.3-051
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за
спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. - Національний
педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – К., 2016.
Дисертація присвячена проблемі психологічних особливостей
внутрішньоособистісних конфліктів у професійній діяльності вчителя. Досліджено
сутність феномену та особливості внутрішньоособистісних конфліктів у вчителів.
Виявлено критерії (усвідомленість конфлікту та розвинутість смисложиттєвих
орієнтацій; адекватність самооцінки, амбівалентне самоставлення; боротьба мотивів та можливість здійснювати вибір; ступінь ригідності та толерантність у взаємодіях), показники, сфери прояву (когнітивна, емоційна, мотиваційна, поведінка) та рівні розвитку (низький, середній, високий) внутрішньоособистісних конфліктів педагогів; психологічні особливості таких конфліктів у вчителів із різним стажем педагогічної діяльності.
Створено модель активізації конструктивного потенціалу
внутрішньоособистісних конфліктів учителів. Обґрунтовано, розроблено,
апробовано та доведено ефективність програми активізації конструктивного
потенціалу внутрішньоособистісних конфліктів у професійній діяльності вчителя,
що має на меті конструктивне подолання таких конфліктів у вчителів, розширення їх самосвідомості. Розроблено психологічні рекомендації вчителям і психологам,
спрямовані на профілактику і подолання внутрішньоособистісних конфліктів учителів.
Dissertation for obtaining the Candidate of Psychological Sciences degree, specialty
19.00.07 – Pedagogical and Developmental Psychology. – National Pedagogical
Dragomanov University. – Kyiv, 2016.
The dissertation is devoted to the problem of psychological peculiarities of
intrapersonal conflicts in teacher’s professional activity. The essence of the phenomenon
and intrapersonal conflicts peculiarities in teacher’s professional activity have been investigated. There have been identified criteria (conflict awareness, lifemeaning
orientations; Self-adequacy, Self-concept ambivalence; motivations struggle, ability to
make a choice; tolerance and rigidity degree in interactions), manifestation spheres
(cognitive, emotional, motivational, behavioral), indexes, development levels of teachers’
intrapersonal conflicts (low, middle, high) as well as their psychological characteristics,
determined by different pedagogical experience.
In the thesis it has also been created the model aimed at constructive potential
activation of teachers’ intrapersonal conflicts. It has been grounded, developed, approved
and proved the efficiency of the program on constructive potential activation of
intrapersonal conflicts in teachers’ professional activity, that is directed at constructive
conflicts overcoming and self-awareness growth. Psychological recommendations for
teachers and psychologists aimed at intrapersonal conflicts prevention and overcoming
have been developed on the basis of research results.
Диссертация на соискание научной степени кандидата психологических наук
по специальности 19.00.07 – педагогическая и возрастная психология. -
Национальный педагогический университет имени М.П. Драгоманова. – К., 2016. Диссертация посвящена проблеме психологических особенностей
внутриличностных конфликтов учителя. Исследована сущность феномена и
особенности проявления внутриличностных конфликтов в профессиональной
деятельности учителя. Обнаружены особенности внутриличностных конфликтов в
когнитивной, эмоциональной, мотивационной сферах и в поведении педагогов.
Выявлены критерии (осознанность конфликта, развитые смысложизненные
ориентации, адекватность самооценки, амбивалентное самоотношение, борьба
мотивов и возможность совершать выбор, степень ригидности и толерантности во
взаимодействиях), показатели, сферы проявления (когнитивная, эмоциональная,
мотивационная, поведение), уровни развития (низкий, средний, высокий)
внутриличностных конфликтов учителей, а также специфика указанных конфликтов
у исследуемых с разным стажем педагогической деятельности.
У учителей зафиксировано доминирование среднего уровня
внутриличностных конфликтов, который характеризуется периодическим их
осознанием, наличием отдельных жизненных целей, частичным удовлетворением
результатами жизни, периодическими сомнениями, чувством вины, самообвинением,
тревогой, склонностью к ригидности и ощущениями нехватки времени. Создана модель активизации конструктивного потенциала внутриличностных
конфликтов в профессиональной деятельности учителя. Обоснована, разработана,
апробирована и доказана эффективность авторской программы, целью которой
является конструктивное преодоление внутриличностных конфликтов учителей,
расширение их самосознания. Программа включает групповые формы работы с
учителями, социально-психологический тренинг, индивидуальное консультирование.
Экспериментально установлено, что программа активизации конструктивного
потенциала внутриличностных конфликтов учителей способствует повышению
способности педагогов адекватно оценивать прожитую часть жизни, осмысливать
жизнь, воспринимать себя главным источником своей активности; а также
снижению выраженности внутренних конфликтов, сомнений, несогласия с собой,
уровня тревожности; развитию способности выходить из зоны комфорта, навыков
коммуникативной компетентности.
Предложены психологические рекомендации учителям и психологам с целью
профилактики и снижения проявлений внутриличностных конфликтов учителей.
 
Date 2016-11-14T09:01:55Z
2016-11-14T09:01:55Z
2016
 
Type Other
 
Identifier Власенко, Інна Анатоліївна. Психологічні особливості внутрішньоособистісних конфліктів у професійній діяльності вчителя : автореферат дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / І. А. Власенко ; наук. кер. Л. П. Матяш-Заяц ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11735
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова