Запис Детальніше

Психологічні особливості розвитку часової перспективи у студентської молоді

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Психологічні особливості розвитку часової перспективи у студентської молоді
 
Creator Поворозник, Катерина Олександрівна
 
Subject дисбаланс часових модусів
збалансована часова перспектива
суб’єктне ставлення до часу життя
екзистенційний часовий центр
інтеграція досвіду минулого
ціннісно-смисловий масштаб часу
аутентичне переживання часу
аутентичне переживання часу
time perspective modi imbalance
Balanced Time Perspective
subjective attitude to the time of one’s life
personality existential time center
past experience integration
subjective involvement in the present
meaning and value time scale expansion
authentic life time experiencing
дисбаланс временных модусов
сбалансированная временная перспектива
субъектное отношение ко времени жизни
экзистенциальный временной центр
интеграция опыта прошлого
ценностно-смысловой масштаб времени
аутентичное переживание времени
159.923:159.922
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19. 00. 07 – педагогічна та вікова психологія. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2016.
Дисертацію присвячено дослідженню психологічних особливостей розвитку збалансованої часової перспективи у студентської молоді у парадигмі екзистенційного підходу. Розкрито психологічний зміст поняття «часова перспектива особистості», встановлено фактори її порушень та оптимального розвитку у студентської молоді, визначено структуру збалансованої часової перспективи та її структурні компоненти (когнітивний, ціннісно-смисловий, екзистенційно-діяльнісний). Обгрунтовано інтегральний критерій збалансованості часової перспективи та критерії її балансу на рівні кожного з компонентів. Емпірично досліджено психологічні особливості розвитку часової перспективи у студентської молоді, встановлено взаємозв’язок її оптимального розвитку з екзистенційними характеристиками особистості. Обгрунтовано концептуальну модель, розроблено, апробовано й доведено ефективність корекційно-розвивальної програми розвитку збалансованої часової перспективи у студентської молоді з проявами її розбалансування.
Dissertation for obtaining the Candidate of Psychological Sciences degree, specialty 19. 00. 07 – Pedagogical and Developmental psychology. – National Pedagogical Dragomanov University. – 2016.
The dissertation provides the study of psychological peculiarities of adolescents’ Time Perspective development in the light of the existential paradigm. The psychological contents of time perspective concept has been provided as well as the factors of its deformation and optimal development. The structure of Balanced Time Perspective has been grounded together with its structural-dynamic components (cognitive, meaning and value, existential-operational). The integral criterium for Balanced Time Perspective and the criteria for its balance at the level of each component have been described. It’s been empirically proved the peculiarities of students’ Time Perspective at the level of each component and at the integral level according to the balance criterium. It has been established the specificity of students’ Time Perspective deformation and optimal development, its balance’ interconnections with existential characteristics of an adolescent. The conceptual model and psychological-pedagogical program of students’ Balanced Time Perspective development and existential mechanisms actualization has been grounded, approved. The effectiveness of psychological-pedagogical program implementation has been proved: students’ time perspectives development has been optimized and balanced. As a result, balanced time perspective of a young adult can be characterized by the meaning and value intentionality and integrity (past, present, future); flexible personality time center and highly balanced present and future orientations. It is also featured by subjective and creative attitude to the time of life, its authentic experiencing and meaning scale boost as well as high levels of personal commitment, life hardiness and tolerance to ambiguity. It becomes youth existential development resource.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук по специальности 19.00.07 – педагогическая и возрастная психология. – Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова. – Киев, 2016.
Диссертация посвящена исследованию психологических особенностей развития сбалансированной временной перспективы у студенческой молодежи в парадигме экзистенциального подхода. В работе раскрыто психологическое содержание понятия «временная перспектива личности», определены факторы ее деформации и оптимального развития у студенческой молодежи, определена структура «сбалансированной временной перспективы» и ее структурные компоненты (когнитивный, ценностно-смысловой, экзистенциально-деятельностный). Обоснован интегральный критерий сбалансированной временной перспективы и критерии ее балансу на уровне каждого компонента. Эмпирически исследованы особенности развития временной перспективы у студенческой молодежи, установлены взаимосвязи её оптимального развития с экзистенциальными характеристиками личности. Обоснована концептуальная модель, разработана и апробирована коррекционно-развивающая программа развития сбалансированной временной перспективы у студентов с проявлениями её разбалансированности, доказана её эффективность.
 
Date 2016-11-10T07:32:01Z
2016-11-10T07:32:01Z
2016
 
Type Other
 
Identifier Поворозник, Катерина Олександрівна. Психологічні особливості розвитку часової перспективи у студентської молоді : автореферат дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / К. О. Поворозник ; наук. кер. Л. В. Помиткіна ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11726
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова