Запис Детальніше

Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів
 
Creator Долинська, Л. В.
Стахова, О. О.
 
Subject професійна самосвідомість
психологічні механізми розвитку професійно-педагогічної самосвідомості
ціннісні орієнтації
профессиональное самосознание,
психологические механизмы развития профессионально-педагогического самосознания
ценностные ориентации
professional identity
psychological mechanisms of development of professional pedagogical identity
value orientations
159.922.8
 
Description Статтю
присвячено проблемі професійного становлення майбутніх педагогів початкової ланки шкільної
освіти, основою якого є розвиток їх професійної самосвідомості. У межах публікації висвітлено
залежність функціонування професійно-педагогічної Я-підструктури студентської молоді від
низки психологічних феноменів (особистісних і професійних) як механізмів розвитку даного
утворення, зокрема ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців. Розкрито концептуальні погляди
вітчизняних дослідників про вплив життєво-професійних орієнтирів юнаків на розвиток їх
професійного “Я”. Виявлено особливості ієрархічної структури ціннісних орієнтацій студентів-
майбутніх учителів початкових класів, визначено її динаміку. Емпірично досліджено
взаємозв’язок змістовних складових ціннісної сфери майбутніх педагогів із рівнями розвитку їх
професійної самосвідомості. Доведено домінування в студентів із високим рівнем професійно-
педагогічної Я-підструктури професійних ціннісних орієнтацій, що вказують на професійно-
педагогічну спрямованість їх особистості; переважання в юнаків із середнім рівнем
досліджуваного феномена двох груп цінностей – професійних і статусних, що свідчить про
бажання майбутніх представників педагогічної спільноти не лише оволодіти професією, але й
завдяки самоствердженню в професійному середовищі зробити гарну кар’єру та зайняти
достойне місце в суспільстві; превалювання в досліджуваних із низьким рівнем професійно-
педагогічної самосвідомості матеріальних ціннісних орієнтацій, пов’язаних із високим
заробітком, матеріальним достатком і створенням в першу чергу побутового комфорту.
Статья посвящена проблеме профессионального становления будущих педагогов
начального звена школьного образования, основой которого является развитие их
профессионального самосознания. В рамках публикации раскрыта зависимость
функционирования профессионально-педагогической Я-подструктуры студенческой молодежи
от ряда психологических феноменов (личностных и профессиональных) как механизмов
развития данного образования, в частности ценностных ориентаций будущих специалистов.
Представлены концептуальные взгляды отечественных ученых о влиянии жизненно-
профессиональных ориентиров юношей на развитие их профессионального “Я”. Выявлены
особенности иерархической структуры ценностных ориентаций студентов-будущих учителей
начальных классов, определена ее динамика. Эмпирически исследована взаимосвязь
содержательных составляющих ценностной сферы будущих педагогов с уровнями развития их
профессионального самосознания. Доказано доминирование у студентов с высоким уровнем
профессионально-педагогической Я-подструктуры профессиональных ценностных ориентаций,
указывающих на профессионально-педагогическую направленность их личности;
преобладание у юношей со средним уровнем исследуемого феномена двух групп ценностей –
профессиональных и статусных, что свидетельствует о желании будущих представителей
педагогического сообщества не только овладеть профессией, но и благодаря
самоутверждению в профессиональной среде сделать хорошую карьеру и занять достойное
место в обществе; превалирование в исследуемых с низким уровнем профессионально-
педагогического самосознания материальных ценностных ориентаций, связанных с высоким
заработком, материальным достатком и созданием в первую очередь бытового комфорта.
The article is
devoted to the problem of professional development of future elementary school teachers, which is
based on the development of their professional identity. The paper reveals the dependence of
functioning professional-pedagogical self-substructure of students on a number of psychological
phenomena (personal and professional) as the mechanisms for the development of education, and in
particular of valuable orientations of the future experts. Conceptual views of Ukrainian scientists on
the impact of life-professional orientation of young men to develop their professional “I” are presented.
The features of the hierarchical structure of value orientations of students, future elementary school
teachers and their dynamics are highlighted. Empirically we investigated the correlation between
meaningful constituents of the valuable sphere of future teachers and levels of development of their
professional identity. The domination of professional value orientations in students with a high level of
professional and pedagogical self-substructure are scientifically proved, pointing to a professionallypedagogical
orientation of their personality; the prevalence among young men with an average level
of the phenomenon under study of two groups of values – professional and status, that indicates the
desire of the future representatives of the education community not only to master a profession, but
also thanks to self-affirmation in the professional environment to make a good career and take their
decent place in the society; predominance in young men under research with low level of professional
and pedagogical identity of material value orientations, associated with high earnings, material
prosperity and the creation of home comfort primarily.
 
Date 2016-11-09T17:32:02Z
2016-11-09T17:32:02Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Л. В. Долинська Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів / Долинська Л. В., Стахова О. О. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 3(48). – С. 224-231
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11723
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова