Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів
|
|
Creator |
Долинська, Л. В.
Стахова, О. О. |
|
Subject |
професійна самосвідомість
психологічні механізми розвитку професійно-педагогічної самосвідомості ціннісні орієнтації профессиональное самосознание, психологические механизмы развития профессионально-педагогического самосознания ценностные ориентации professional identity psychological mechanisms of development of professional pedagogical identity value orientations 159.922.8 |
|
Description |
Статтю присвячено проблемі професійного становлення майбутніх педагогів початкової ланки шкільної освіти, основою якого є розвиток їх професійної самосвідомості. У межах публікації висвітлено залежність функціонування професійно-педагогічної Я-підструктури студентської молоді від низки психологічних феноменів (особистісних і професійних) як механізмів розвитку даного утворення, зокрема ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців. Розкрито концептуальні погляди вітчизняних дослідників про вплив життєво-професійних орієнтирів юнаків на розвиток їх професійного “Я”. Виявлено особливості ієрархічної структури ціннісних орієнтацій студентів- майбутніх учителів початкових класів, визначено її динаміку. Емпірично досліджено взаємозв’язок змістовних складових ціннісної сфери майбутніх педагогів із рівнями розвитку їх професійної самосвідомості. Доведено домінування в студентів із високим рівнем професійно- педагогічної Я-підструктури професійних ціннісних орієнтацій, що вказують на професійно- педагогічну спрямованість їх особистості; переважання в юнаків із середнім рівнем досліджуваного феномена двох груп цінностей – професійних і статусних, що свідчить про бажання майбутніх представників педагогічної спільноти не лише оволодіти професією, але й завдяки самоствердженню в професійному середовищі зробити гарну кар’єру та зайняти достойне місце в суспільстві; превалювання в досліджуваних із низьким рівнем професійно- педагогічної самосвідомості матеріальних ціннісних орієнтацій, пов’язаних із високим заробітком, матеріальним достатком і створенням в першу чергу побутового комфорту. Статья посвящена проблеме профессионального становления будущих педагогов начального звена школьного образования, основой которого является развитие их профессионального самосознания. В рамках публикации раскрыта зависимость функционирования профессионально-педагогической Я-подструктуры студенческой молодежи от ряда психологических феноменов (личностных и профессиональных) как механизмов развития данного образования, в частности ценностных ориентаций будущих специалистов. Представлены концептуальные взгляды отечественных ученых о влиянии жизненно- профессиональных ориентиров юношей на развитие их профессионального “Я”. Выявлены особенности иерархической структуры ценностных ориентаций студентов-будущих учителей начальных классов, определена ее динамика. Эмпирически исследована взаимосвязь содержательных составляющих ценностной сферы будущих педагогов с уровнями развития их профессионального самосознания. Доказано доминирование у студентов с высоким уровнем профессионально-педагогической Я-подструктуры профессиональных ценностных ориентаций, указывающих на профессионально-педагогическую направленность их личности; преобладание у юношей со средним уровнем исследуемого феномена двух групп ценностей – профессиональных и статусных, что свидетельствует о желании будущих представителей педагогического сообщества не только овладеть профессией, но и благодаря самоутверждению в профессиональной среде сделать хорошую карьеру и занять достойное место в обществе; превалирование в исследуемых с низким уровнем профессионально- педагогического самосознания материальных ценностных ориентаций, связанных с высоким заработком, материальным достатком и созданием в первую очередь бытового комфорта. The article is devoted to the problem of professional development of future elementary school teachers, which is based on the development of their professional identity. The paper reveals the dependence of functioning professional-pedagogical self-substructure of students on a number of psychological phenomena (personal and professional) as the mechanisms for the development of education, and in particular of valuable orientations of the future experts. Conceptual views of Ukrainian scientists on the impact of life-professional orientation of young men to develop their professional “I” are presented. The features of the hierarchical structure of value orientations of students, future elementary school teachers and their dynamics are highlighted. Empirically we investigated the correlation between meaningful constituents of the valuable sphere of future teachers and levels of development of their professional identity. The domination of professional value orientations in students with a high level of professional and pedagogical self-substructure are scientifically proved, pointing to a professionallypedagogical orientation of their personality; the prevalence among young men with an average level of the phenomenon under study of two groups of values – professional and status, that indicates the desire of the future representatives of the education community not only to master a profession, but also thanks to self-affirmation in the professional environment to make a good career and take their decent place in the society; predominance in young men under research with low level of professional and pedagogical identity of material value orientations, associated with high earnings, material prosperity and the creation of home comfort primarily. |
|
Date |
2016-11-09T17:32:02Z
2016-11-09T17:32:02Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Л. В. Долинська Ціннісні орієнтації як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів / Долинська Л. В., Стахова О. О. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 3(48). – С. 224-231
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11723 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|