Зарубіжний досвід підготовки вчителя в українській періодичній педагогічній пресі (1985-2013 рр.)
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Зарубіжний досвід підготовки вчителя в українській періодичній педагогічній пресі (1985-2013 рр.)
|
|
Creator |
Коноваленко, Юрій Васильович
|
|
Subject |
періодична педагогічна преса України
підготовка вчителя зарубіжний досвід медіапростір засоби масової інформації Інтернет-ресурс periodical pedagogical press of Ukraine teacher training foreign experience media space media Internet resource педагогическая периодическая пресса Украины подготовка учителя зарубежный опыт медиапространство средства массовой информации Интернет-ресурс 378:050(477):17.024.4(100)(85“19”-13“20”) |
|
Description |
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. – Київ, 2016. У дисертаційному дослідженні структуровано загальний масив української періодичної педагогічної преси 1985-2013 рр. (за сферою розповсюдження, засновництвом, адресністю читацького загалу) з акцентуванням на світових зразках підготовки вчителя. Розроблено періодизацію висвітлення зарубіжного досвіду підготовки вчителів в українській педагогічній пресі означеного хронологічного періоду в єдності трьох етапів: 1985-1991 рр.; 1991-2000 рр.; 2000-2013 рр. Відповідно до кожного з них обґрунтовано особливості й тенденції розкриття зарубіжних практик підготовки вчителя (кількісно-сутнісні, тематично спрямовані) українськими друкованими періодичними педагогічними виданнями та електронними ЗМІ. З'ясовано роль педагогічної преси України (відповідно до її процесуально-організаційного та жанрово-змістового розвитку) в поширенні інноваційного зарубіжного досвіду педагогічної освіти у контексті світової освітньої інтеграції. До наукового обігу введено поняття «гібридна навчальна література». За матеріалами дослідження розроблено і впроваджено авторський спеціалізований навчальний курс «Зарубіжна педагогічна інноватика і галузеві засоби масової інформації». У підтримку поширення спецкурсу у вищій педагогічній школі України на відеохостингу YouTube започатковано інформаційний канал кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова https://www.youtube.com/channel/UCT9Lqbhxi5fLxHqjtc5o6oA. Thesis for the degree of candidate of pedagogical sciences, specialty 13.00.01 – General pedagogy and History of pedagogy. - National Pedagogical Dragomanov University. - Kyiv, 2016. This thesis contains a structured array of Ukrainian periodical pedagogical press dated 1985 – 2013 (by distribution sphere, constituency, readers targeting) with emphasis on world standards in teacher training. Author developed a periodization of foreign experience in teacher training coverage in Ukrainian pedagogical press dated 1985 – 2013 in the unity of three stages: 1985 – 1991 – focus and transformation of tendency-biased analysis schemes of world practices in teacher education; 1991 – 2000 – direction towards constructive perception of teacher training experience in global educational space; 2000 – 2013 – active divulgation, in-depth comparative analysis and promoting variative foreign models and technologies of pedagogical education. According to the selected historical stages, author highlighted peculiarities and trends in divulgation of foreign practices in teacher training by Ukrainian printed periodical educational and electronic media (websites, portals, online courses). 1985 – 1991 – quantitative and essential: fixed list of state pedagogical periodicals while increasing columns on generalization of world pedagogical theory and practice, content-focused: isolating and mostly opposing the content of teacher training in socialist, advanced capitalist countries and developing countries. 1991 – 2000 – quantitative and essential: increase in periodical educational titles of publications by expanding constituents base; decentralization, regionalization of periodic pedagogical press while maintaining the "Foreign Experience" column; thematically-focused: continuity of pedagogical education, alternative to traditional methods of vocational and pedagogical training of teacher innovative foreign technologies - "reflective teaching", "simulation", "laboratory of teacher problems", mass distribution of certain foreign author's pedagogical methods etc... 2000 – 2013 – quantitative and essential: emergence of international pedagogical journals, founded by national pedagogical universities, expansion of the network of electronic informative publications, destabilization of runs of pedagogical periodicals, practice of special (thematic) issues with generalization of foreign educational innovations; thematically-focused: materials of projects of the National Qualifications Framework, the Law of Ukraine "On Higher Education" and others, taking into account foreign models of training teaching staff (world experience of university autonomy, academic freedom, research university, unity of educational and scientific process, ratio of the content and duration of training teachers in educational qualification levels of Bachelor and Master and so on).The role of pedagogical press of Ukraine (according to the organizational and procedural and genre and semantic development) in the dissemination of innovative foreign experience in teacher training in the context of the global educational integration was studied. Based on research materials, author's specialized training course "Foreign Pedagogical Innovation and Trade Media" was developed and implemented. In promotion of the special teaching course in higher pedagogical school of Ukraine, and informative channel of the Department of Pedagogy and Psychology of Higher School of the National Pedagogical Dragomanov University was launched on YouTube video hosting https://www.youtube.com/channel/UCT9Lqbhxi5fLxHqjtc5o6oA. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.01 – общая педагогика и история педагогики. - Национальный педагогический университет имени М.П.Драгоманова. – Киев, 2016. В диссертационном исследовании структурирован общий массив украинской педагогической периодики 1985-2013 гг. (в зависимости от сферы распространения, учреждения, адресности читательской аудитории) с акцентированием на мировой практике подготовки учителя. Разработана периодизация освещения зарубежного опыта подготовки учителя в украинской педагогической периодической печати обозначенного хронологического периода в единстве трех этапов: 1985-1991 гг.; 1991-2000 гг.; 2000-2013 гг. Относительно каждого из них выделены количественно- сущностные, тематически ориентированные особенности и тенденции публикации материалов с анализом зарубежных практик подготовки учителя печатными периодическими педагогическими изданиями и электронными СМИ. Выяснена роль педагогической прессы Украины (с учетом ее процессуально-организационного и жанрово-содержательного развития) в распространении зарубежного опыта педагогического образования в условиях интернационализации и мировой интеграции. В научный оборот введено понятие «гибридная учебная литература». На основе исследованных материалов разработан и внедрен в практику высшей педагогической школы специализированный учебный курс «Зарубежная педагогическая инноватика и отраслевые средства массовой информации». В поддержку спецкурса на видеохостинге YouTube открыт информационный канал кафедры педагогики и психологии высшей школы Национального педагогического университета имени М. П. Драгоманова https://www.youtube.com/channel/UCT9Lqbhxi5fLxHqjtc5o6oA. |
|
Date |
2016-11-23T09:36:36Z
2016-11-23T09:36:36Z 2016 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Коноваленко, Юрій Васильович. Зарубіжний досвід підготовки вчителя в українській періодичній педагогічній пресі (1985-2013 рр.) : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Ю. В. Коноваленко ; наук. кер. Н. М. Дем’яненко ; М-во освіти і науки України ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. – 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11831 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|