Запис Детальніше

Методика оволодіння основами писемної музичної культури в середніх навчальних закладах України і Китаю

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методика оволодіння основами писемної музичної культури в середніх навчальних закладах України і Китаю
 
Creator Сян Чжао
 
Subject писемна музична культура
музичне письмо
нотна грамотність
музично-граматична компетентність
методика музичного навчання
written musical culture
music notation
musical literacy
musical grammar competence
methods of musical training
письменная музыкальная культура
музыкальное письмо
нотная грамотность
музыкально-грамматическая компетентность
методика музыкального обучения
372.878
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних
наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ,
2016.
У дисертації доводиться висока освітня цінність засобів музичного
письма і необхідність оволодіння основами писемної музичної культури в
процесі загального музичного навчання. Спираючись на знання культурно-
історичних і семіотичних властивостей систем музичного письма, автор
будує теоретичну модель музично-граматичної компетентності, яка включає
в себе: а) базові емпіричні та теоретичні знання, б) вміння і навички читання
(декодування і перекодування) нотного тексту, в) вміння і навички музичного
письма (кодування звукового тексту), г) художньо-естетичне ставлення до
артефактів писемної культури.
Здійснений аналіз традиційної писемної музичної культури Китаю
призвів до висновку про доцільність освоєння в країні системи європейського
нотолінійного письма, що відкриває для китайської молоді доступ до
тезаурусу світової музичної класики.
На основі розробленої теоретичної моделі музично-граматичної
компетентності встановлено: педагогічні принципи (культурної, мистецької,
дидактичної, семіотичної доцільності та ін.); методи і форми роботи
(хейрономія, ритмодекламація, сольмізація, навчальні тести, дидактичні ігри
та ін.). Особлива увага приділяється освоєнню художнього потенціалу та
культурного сенсу музичного письма. Розроблена методика педагогічної діагностики передбачає оцінку рівня
музично-граматичної компетентності за 12 критеріям, що об'єднані в 4 групи:
1) базові знання, 2) вміння декодувати і перекодувати нотний текст, 3) вміння
фіксувати музично-звуковий текст; 4) наявність культурних конотацій
музично-графічних артефактів і художньої мотивації дій, пов’язаних з
музичним письмом. Розроблена методика оволодіння учнями
загальноосвітніх шкіл основами писемної музичної культури виявила свою
ефективність в процесі проведення формувального експерименту.
Dissertation presented to acquire candidate degree in pedagogical
sciences in specialty 13.00.02 - Theory and Methods of Music Education. -
National M.P. Drahomanov Pedagogical University. – Kyiv, 2016.
The high educational value of music notation means and the necessity of
studying its fundamentals in the general music teaching process is stipulated by
a):the exceptional importance of didactic and artistic-educational functions of
music notation, the direct connection of the music-graphical symbols with the
concept of the musical language and musical thinking; b) the richness and variety
of forms for space fixation of music and intonation forms ; c) the inseparable links
of the written music history with the history of creative music activity, with the
abundance of priceless artistic heritage of written musical culture. The written musical culture fundamentals mastering is defined in the work as the process of
personal properties acquiring, which are necessary for reproductive and productive
actions with musical script. The pedagogical essence of this process is the
formation of musical-grammar competence - the personal features complex,
consisting of the written music empiric and theoretic knowledge, as well as the
development of technical skills and artistic abilities for the application of notation
means in musical activity. The theoretical model of musical grammar competence
constructed in the work includes: a) basic and empiric knowledge, b) abilities and
skills of reading (decoding and re-decoding) of musical notation text; c) abilities
and skills of musical notation (encoding of the sound text);d) artistic and esthetic
attitude to the written culture artifacts.
The history and semiotic peculiarities of the Chinese musical culture
investigation, as well as the analyses of the musical notation application practice
allowed us to make such a conclusion: a) figure notation widely spread in Chinese
schools today doesn’t meet the modern national culture development requirements;
b) the most up-to-date system is the notes-linear European system, giving the
Chinese youth the access to the thesaurus of the world music classics.
Basing on the developed theoretical model of musical grammar competence
the general principles, methods, forms and conditions were stated for written music
fundamentals mastering at secondary schools. The suggested methods are based on
the principles of cultural compliance, artistic expediency, didactic expediency,
semiotic expediency, the prepared designation of musical intonation forms, verbal
support, connection with musical performing, artistic motivation. The methods suggested in the theses supposes the conventional step by step
musical grammar competence formation. The first step implies the basic empiric
and theoretic knowledge formation. Its main methods and forms are: observation
of the notation, using of visual-kinetic analogues of intonation forms
(cheironomics), creation of the approximate graphic melody analogues. The second
step sets the task of the notation reading skills mastering. The main forms and
methods here: rhythmic declamation, solmisation, using absolute or relative verbal
denominations, the musical notation observation synchronic to its sounding;
training tests, the game “Meistersingers” etc. The task of the third step is to master
the skill of musical writing (encoding) of the sound form. The forms and methods
are: the training tests, the game “the Encoder”, “The Notes Puzzle”, the simplest
types of musical dictation. Special attention of this method is paid to the pupils’
awareness of the artistic potential and the cultural sense of the musical notation.
The methods approbation included the stating and forming experiments. The
stating experiment was based on the specially developed diagnostics. It suggests
the evaluation of the music notation competence by 12 criteria, associated in four
groups: basic knowledge; ability to read (encode and recode) the musical notation;
ability to fix (encode) the musical sound text; the existence of cultural connotations
of notation artifacts and the artistic motivation for musical-graphic activity.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических
наук по специальности 13.00.02– теория и методика музыкального обучения.
– Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова. –
Киев, 2016.
В диссертации доказана высокая образовательная ценность средств
музыкального письма и необходимость овладения основами письменной
музыкальной культуры в процессе всеобщего музыкального обучения.
Опираясь на знания о культурно-исторических и семиотических свойствах систем музыкального письма, автор строит теоретическую модель
музыкально-грамматической компетентности, которая включает в себя: а)
базовые эмпирические и теоретические знания, б) умения и навыки чтения
(декодирования и перекодирования) нотного текста, в) умения и навыки
музыкального письма (кодирования звукового текста), г) художественно-
эстетическое отношение к артефактом письменной культуры.
Осуществленный анализ традиционной письменной музыкальной
культуры в Китае привел к выводу о необходимости освоения системы
европейского нотолинейного письма, открывающей для китайской молодежи
доступ к тезаурусу мировой музыкальной классики
На основе разработанной теоретической модели музыкально-
грамматической компетентности были установлены: педагогические
принципы (культурной, художественной, дидактической, семиотической
целесообразности и др.); методы и формы работы (хейрономия,
ритмодекламация, сольмизация, обучающие тесты, дидактические игры и
др.). Особое внимание уделяется освоению художественного потенциала и
культурного смысла музыкального письма. Разработанная методика педагогической диагностики предполагает
оценку уровня музыкально-грамматической компетентности по 12
критериям, объединенным в 4 группы: 1) базовые знания, 2) умение
декодировать и перекодировать нотный текст, 3) умение фиксировать
(кодировать) музыкально-звуковой текст; 4) наличие культурных коннотаций
музыкально-графических артефактов и художественной мотивации действий
с ними.
Разработанная методика овладения учениками общеобразовательных
школ основами письменной музыкальной культуры обнаружила свою
эффективность в процессе проведения формирующего эксперимента.
 
Date 2016-11-25T12:23:38Z
2016-11-25T12:23:38Z
2016
 
Type Other
 
Identifier Сян Чжао. Методика оволодіння основами писемної музичної культури в середніх навчальних закладах України і Китаю : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Сян Чжао ; наук. кер. С. В. Шип ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. – 25 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11881
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова