Запис Детальніше

Креативність як здатність викладачів вищої школи до створення нової педагогічної реальності

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Креативність як здатність викладачів вищої школи до створення нової педагогічної реальності
 
Creator Цвєткова, Ганна Георгіївна
 
Subject креативність як здатність викладачів вищої школи до створення нової педагогічної реальності
викладач вищої школи
креативність
креативний критерій професійного самовдосконалення
професійна самореалізація
саморозвиток
самоствердження
creativity
creative criterion of professional self-improvement
self-development
self-assertion
professional self-realization
УДК 378.0011.3
 
Description Креативність як здатність викладачів вищої школи до створення нової педагогічної реальності розкрито як активність щодо генерування педагогічних ідей, здатність до творчої педагогічної діяльності, що виражається в креативній самоактуалізації сутнісних сил викладача, самоствердженні в педагогічній діяльності; усвідомленій потребі в пошуковій активності; здатності створювати нову якість педагогічної взаємодії. Висвітлено сутність та зміст показників креативного критерію професійного самовдосконалення Експериментально досліджено стан професійного самовдосконалення викладачів вищої школи за креативним критерієм.
Creativity as an ability of high school teachers to create a new pedagogical reality is revealed as the activity concerning the generation of pedagogical ideas; the ability to creative pedagogical activity that is expressed in creative self-actualization of the essential forces of the teacher, the self-assertion in pedagogical activity; perceived need for the search activity; the ability to create a new quality of pedagogical interaction. The nature and content of performance criteria for creative professional self-improvement are analyzed. The state of professional self-development of high school teachers on the creative criterion is experimentally investigated. The experimental research of the professional self-improvement of high school teachers on the creative criterion showed that when the activities of teachers were more creative, the processes of professional self-development were the more effective which were taken place in the problematization of reality, the ability to see conflicts and contradictions; the critical attitude towards the norm; pedagogical reflection, self-expression, the embodiment in the professional activities of their professional intentions and lifestyle; the socio-cultural dialogue based on understanding, acceptance and recognition of identity, the ability to control the dialogue as an intersubjective process in which the interaction of qualitatively different intellectual and value positions occurred. The priority directions of realizable ways of professional self-improvement and self-realization are: individually-differentiated targeted assistance to a high school teacher in the scientific, methodological, professionally-qualified and personal plans; support of creative searches of the high school teachers, their ability to create the new pedagogical reality.
 
Date 2017-01-12T12:07:14Z
2017-01-12T12:07:14Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Цвєткова Г. Г. Креативність як здатність викладачів вищої школи до створення нової педагогічної реальності / Г. Г. Цвєткова // Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. - 2016. - № 25. - С. 107-113
2311-2409
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12385
 
Language uk
 
Publisher Вид-во Київського університету імені Б. Грнченка